Test kondycjonera uziemienia Synergistic Research Active Grounding Block SX w Stereo Times

Recenzja kondycjonera uziemienia Synergistic Research Active Grounding Block SX
Autor i źródło recenzji: Mike Girardi, Stereo Times
Oryginał recenzji możesz przeczytać TUTAJ.
Raz na jakiś czas pojawia się potrzeba wypróbowania czegoś nowego. Tak było i tym razem, gdy na rynku zadebiutowały bezpieczniki Synergistic Research Master Fuse. Postanowiłem więc zadzwonić do Andy’ego Wiederspahna, prezesa Synergistic Research i mojego kontaktu w firmie, aby dowiedzieć się więcej o całym zamieszaniu wokół tych nowych bezpieczników. Po krótkiej rozmowie Andy wysłał mi model 4A do przetestowania w moim odtwarzaczu sieciowym, przedwzmacniaczu i DAC-u w jednym – Ayon Audio S-5.
Wiem, że to recenzja systemu uziemienia i kabla HDG, ale pozwolę sobie na małą dygresję.
Przez lata miałem okazję testować wszystkie bezpieczniki Synergistic Research, z których każdy stopniowo podnosił jakość dźwięku w moim systemie. Jednak Master Fuse to zupełnie nowy poziom. Przed jego wypróbowaniem mój cyfrowy system, składający się z kilku wysokiej klasy komponentów, był wyposażony w bezpieczniki SR Purple Fuse – rozsądny wybór, który pozwalał osiągnąć optymalną wydajność. Nie wierzę w kupowanie audiofilskich bezpieczników za 5000 dolarów każdy, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich eksploatacyjny charakter. Mimo to, w świecie takich bezpieczników, SR Master Fuse okazał się rozwiązaniem „praktycznym” – a zarazem niezwykle odkrywczym dla mojego systemu.
Po zainstalowaniu w moim odtwarzaczu sieciowym/DAC/przedwzmacniaczu Ayon Audio S-5 i po okresie wygrzewania, różnice w porównaniu do SR Purple Fuse były wyraźne. Separacja sceny dźwiękowej i atak transjentów znacząco się poprawiły, a w całym zakresie częstotliwości system brzmiał czysto, płynnie i bardziej realistycznie. Nagrania zyskały żywość i większą wierność w odwzorowaniu detali.
Za to, co robi pojedynczy Master Fuse, jest on wart swojej ceny i doskonale uzupełnia pozostałe bezpieczniki SR w moim systemie. Co więcej, dodanie ich do moich monobloków First Watt SIT-1 okazało się równie skuteczne – a w niektórych aspektach nawet przewyższało sumę trzech Master Fuse. Po podzieleniu się moimi wrażeniami z Synergistic Research, Andy zaproponował, że prześle mi do oceny najnowszy aktywny blok uziemiający SR SX oraz najnowsze kable uziemiające SR High-Definition.
Uziemienie w wielu projektach obwodów stanowi połączenie z ziemią, lecz jego implementacja nie zawsze jest optymalna. Odpowiednie uziemienie tworzy ścieżkę do rozpraszania zakłóceń elektrostatycznych oraz nagromadzonego ładunku, a przy właściwym zaprojektowaniu może skutecznie eliminować problemy związane z emisją EMI i RFI wewnątrz komponentów.
AGB SX zapewnia dodatkową, niskoimpedancyjną ścieżkę przewodzącą dla uziemienia, niezależnie od tego, co oferują same komponenty oraz kable zasilające. Jego zadaniem jest eliminacja wewnętrznie generowanych zakłóceń EMI i RFI, co pozwala na znaczną poprawę czystości sygnału i ogólnej jakości dźwięku.
Uziemienie odgrywa kluczową rolę w wielu projektach obwodów, zapewniając połączenie z ziemią, jednak jego implementacja nie zawsze jest zoptymalizowana. Odpowiednio zaprojektowany układ uziemiający pomaga rozpraszać zakłócenia elektrostatyczne oraz nadmiar ładunku, a także skutecznie minimalizuje wpływ zakłóceń EMI i RFI generowanych wewnątrz komponentów.
AGB SX tworzy dodatkową, wyjątkowo niskoimpedancyjną ścieżkę uziemiającą, niezależnie od tego, co oferują same urządzenia i kable zasilające. Dzięki temu skutecznie eliminuje wewnętrzne zakłócenia EMI i RFI, co przekłada się na lepszą przejrzystość sygnału oraz poprawę jakości dźwięku.
Active Ground Block SX to technologiczne rozwinięcie bezkompromisowego Galileo Active Ground Block, wzbogacone o nowe rozwiązania, które nie były dostępne w momencie projektowania pierwotnej wersji.
Obudowa urządzenia powstaje z litego bloku aluminium, który jest precyzyjnie obrabiany do finalnej formy. Dodatkowo zastosowano włókno węglowe, co nie tylko zwiększa sztywność konstrukcji, ale także redukuje zakłócenia RF. Zasilacz w AGB SX oparto na liniowej konstrukcji SR, co przekłada się na stabilność i czystość sygnału.
Urządzenie wykorzystuje również opatentowaną technologię uziemienia bazującą na harmonicznych rezonansu Schumanna. W porównaniu do AGB SE, dodano dziesięć dodatkowych punktów uziemienia, co znacząco zwiększa jego efektywność. Szczegółowe specyfikacje AGB SX można znaleźć na stronie internetowej Synergistic Research.
Uziemiony muzyką
Mój system cyfrowy jest dość złożony, dlatego postanowiłem szczegółowo opisać łańcuch komponentów – od źródła sygnału aż po wyjście dźwięku: Na początku znajduje się router Google Fiber (główny), do którego podłączone są zarówno zasilany bateryjnie router Fidelizer AirStream2 (pełniący rolę punktu dostępowego), jak i serwer muzyczny AfterDark Project ClayX Roon KARMANN. Oba urządzenia łączą się ze stroną A przełącznika Uptone Audio EtherREGEN, natomiast do strony B tego przełącznika podłączony jest AfterDark Double Emperor Crown Master Clock, zasilany przez Farad Super3 LPS.
Dalszy etap sygnału obejmuje filtr Waversa EXT Reference LAN, po którym sygnał trafia do AfterDark Project ClayX Giesemann Rosanna Network Bridge, również zasilanego przez Farad Super3 LPS. Następnie sygnał przesyłany jest do odtwarzacza sieciowego/DAC/przedwzmacniacza Ayon Audio S-5, gdzie wykorzystuję połączenie I²S. Mój system oparty jest na wzmacniaczu lampowym Ayon Audio Odin III Build 4 DHT, który współpracuje z kolumnami Cube Audio Nenuphar.
Pokój odsłuchowy ma wymiary 14 x 10 stóp (ok. 4,3 x 3 m) przy wysokości 9 stóp (ok. 2,7 m), a jego tylna ściana pozostaje niemal całkowicie otwarta na 1500 stóp kwadratowych (ok. 140 m²) przestrzeni mieszkalnej na pierwszym piętrze, co znacząco wpływa na akustykę pomieszczenia.
Na początek oceny wydajności SR AGB SX wybrałem album A Wind Invisible Sweeps Us Through The World w rozdzielczości 24-bit/192 kHz, nagrany przez The Rembrandt Trio i wydany przez Listen Records. To pierwszy z dwóch albumów, na których postanowiłem oprzeć swoją analizę. A Wind Invisible Sweeps Us Through The World to ich trzeci album wydany w formacie Native DSD, po wcześniejszych Same Self, Same Silence oraz The Contemporary Fortepiano.
Nagranie zostało zrealizowane przez Jareda Sacksa, założyciela Channel Classics i Native DSD, zgodnie z filozofią wytwórni, która zakłada rejestrowanie występów na żywo w możliwie najprostszy sposób – bez edycji i dogrywania. Efektem jest niezwykle naturalna, wręcz intymna atmosfera koncertowa, oddająca autentyczną obecność muzyków w przestrzeni nagraniowej.
Andrew Everard z HiFi News pisze: „Muzyczne doświadczenia tria zdobyte w podróży, od Bacha po Chiny i Armenię, zostały wplecione w pięknie innowacyjne i angażujące kompozycje. Nagranie daje muzykom przestrzeń do ekspresji, a instrumentom swobodę oddychania i interakcji z akustyką – wszystko to brzmi wspaniale”.
Podobnie jak jego poprzednik (SR AGB SE), który recenzowałem w 2018 roku, nowy SR AGB SX znacząco obniżył poziom szumów tła i kompresję sygnału, ale na zupełnie nowym poziomie. Pomyślałem wtedy: „To niesamowite” i „To jak zupełnie nowy dźwięk”. Instrumenty na nagraniu, takie jak fortepian, bas, perkusja i instrumenty perkusyjne, wyłoniły się z głębokiego, czarnego tła, z trójwymiarowością, ale teraz także z pełnym tonem, barwą i wysokością dźwięku. Lokalizacja każdego instrumentu była również lepiej zdefiniowana w obrębie sceny dźwiękowej. Precyzja to jedyne słowo, które przychodzi mi na myśl, by opisać efekt SR AGB SX, którego brakowało w poprzednich wersjach SR Grounding Blocks. Dzięki dalszej redukcji szumów i kompresji sygnału, instrumenty zyskały większą separację, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnego balansu tonalnego. Wyraźnie uwidoczniły się korzyści płynące z usuwania wewnętrznie generowanych zakłóceń RFI i EMI w uziemionych komponentach. Chciałbym wyrazić ogromny szacunek dla Teda Denneya i jego zespołu za stworzenie czegoś wyjątkowego z SR Active Grounding Block SX.
Drugim albumem wybranym do oceny skuteczności SR AGB SX był „Lontano”, pobrany w rozdzielczości 96kHz 24bit (nagranie ECM). Opis albumu „Lontano” zamieszczony przez ECM brzmi następująco: „Anja Lechner i François Couturier poszerzają zakres muzyki. Duet wyraża własny głos, czy to poprzez oryginalne kompozycje, improwizacje, czy interpretacje utworów Henri Dutilleux, Giya Kancheli czy Anouar Brahema, czerpiąc inspirację z kantaty Bacha oraz argentyńskiego lamentu ludowego. Po zinternalizowaniu wpływów i repertuaru, niemiecki wiolonczelista i francuski pianista nie tylko wskazują atmosferyczne i ekspresyjne połączenia między odległymi źródłami, ale także tworzą nową muzykę, która odzwierciedla i odbija ich inspiracje.”
Nick Lee z Jazz News pisze: „W tym dobrze wyważonym programie duet gra także oryginalne kompozycje, które doskonale współgrają z twórczością innych, czego dowodem jest »Flow« Franҫoisa Couturiera, w którym ekspresyjne linie wiolonczeli Lechnera opowiadają historię i ożywiają melodię na tle akompaniamentu fortepianu. W pewnym momencie role zmieniają się w najbardziej subtelny sposób, gdy fortepian przejmuje prowadzenie, a delikatnie szarpane struny wiolonczeli zapewniają subtelne wsparcie. Jeśli w całym zestawie dominuje zrelaksowane, spokojne poczucie liryzmu, to kompozycja Couturiera „Tryptic” wprowadza nową dynamikę. Mroczna i ponura muzyka dodaje kolejny wymiar do pracy duetu w kolejnym fascynującym wykonaniu. Z Lontano, Lechner i Couturier po raz kolejny pokazują głębię i zakres swojego muzycznego dorobku, oferując album, który rozwija się w stosunku do wcześniejszego, ale zachowuje świeżość i witalność, która jest naprawdę wciągająca”.
Zaangażowanie SR AGB SX przyniosło wyraźny efekt w postaci naturalności brzmienia instrumentów dętych drewnianych i czystości dźwięku. Wiolonczela, będąca jednym z najbardziej ekspresyjnych instrumentów, o szerokim zakresie głosów męskich i żeńskich, zyskała wyjątkową płynność i wyrazistość. Wykonanie Lechnera na wiolonczeli i Couturiera na fortepianie wciągnęło mnie w muzykę jak nigdy wcześniej. Brak ziarnistości oraz łatwość w brzmieniu dodatkowo pogłębiły emocjonalne połączenie z utworem. Oddzielenie instrumentów zwiększyło realizm nagrania. W porównaniu z SR AGB SX, SR AGB SE jedynie dotknął powierzchni w tych obszarach wydajności dźwiękowej i nigdy nie osiągnął natychmiastowości, którą zaoferował SX w moim systemie. Samo wyłączenie wewnętrznej aktywnej komórki EM skutkowało skompresowaną sceną dźwiękową, ograniczoną jedynie do przestrzeni między głośnikami, a także utratą mikro-dynamicznych gradientów i transjentów.
Trzecim wybranym albumem do oceny skuteczności SR AGB SX był „Lujon”, pobrany w 24-bitowym formacie 96 kHz, z Atzko Kohashim na fortepianie, Fransem van der Hoevenem na kontrabasie i Sebastiaanem Kapteinem na perkusji (Sound Liaison). Kohashi pisze: „Nie ma nic tak tajemniczego jak dźwięk. Nie można go dotknąć, zobaczyć, posmakować ani powąchać. Jednak muzyka może stymulować wszystkie pięć zmysłów; tonalność tworzy temperaturę i kolor, podczas gdy tempo i rytm nadają dźwiękowi zapach i smak. W świecie jazzu, gdzie improwizacja zajmuje centralne miejsce, każdy z tych elementów ma kluczowe znaczenie dla ożywienia występu. Na tym albumie, mistrzowsko nagranym przez Fransa De Ronda, można usłyszeć dotyk klawiszy fortepianu, ruch pedału nożnego, uderzenia strun basowych, wibracje talerzy, a nawet oddech muzyków, dzięki czemu można doświadczyć tego, co my, muzycy, czuliśmy w momencie tworzenia muzyki.”
Gdy SR AGB SX był włączony, dźwięk był doskonale zbalansowany i przestrzenny, a cała atmosfera wciągała wykonawców do mojej przestrzeni odsłuchowej. W porównaniu do AGB SE, AGB SX wyróżniał się zdolnością do tworzenia bardziej wyrazistych obrazów, ulepszania brzmienia muzycznego i zwiększania gęstości obrazu na skrajach pola dźwiękowego. Po doświadczeniu efektów SR AGB SX w moim systemie, powrót do AGB SE stał się niemożliwy.
Wnioski
SR AGB SX zasługuje na mój głos jako najbardziej pożądany komponent. Możesz wybrać wiele różnych bloków uziemiających dla swojego sprzętu, ale nie spotkałem produktu, który łączyłby tak wysoką jakość, opłacalność i kompaktowe wymiary, jak SR AGB SX. Obecnie stanowi on integralną część mojego systemu recenzenckiego. Gorąco polecam.


