Test aktywnych trójdrożnych zestawów głośnikowych Dutch & Dutch 8c w Stereonet

Recenzja aktywnych trójdrożnych zestawów głośnikowych Dutch & Dutch 8c
Autor i źródło recenzji: Craig Joyce, Stereonet, marzec 2025 r.
Oryginał można przeczytać TUTAJ.
Dutch & Dutch to holenderska firma audio, założona w 2014 roku przez grupę inżynierów i pasjonatów dźwięku, których doświadczenie obejmuje hi-fi, profesjonalne systemy audio, rozwój oprogramowania oraz wzornictwo przemysłowe. Początkowe prace koncentrowały się na technologiach dźwiękowych – systemach PA oraz rozwiązaniach dźwięku przestrzennego. Przełomowy moment nastąpił w 2017 roku, gdy firma zaprezentowała swój pierwszy komercyjny produkt: aktywny głośnik 8c. Jego nazwa odnosi się zarówno do ośmiocalowych przetworników, jak i kardioidalnego wzoru promieniowania.
To, co wyróżnia ten model spośród konwencjonalnych konstrukcji, to koncepcja „wszystko w jednym”. W jednej obudowie połączono wzmacniacze klasy D, konwersję cyfrowo-analogową, cyfrowe przetwarzanie sygnału oraz funkcje przesyłania strumieniowego. Każdy głośnik wyposażono w trzy wzmacniacze Pascal Audio oraz przetworniki cyfrowo-analogowe Texas Instruments, gwarantujące precyzyjną konwersję sygnału. Procesor DSP zarządza zwrotnicą, wyrównaniem fazy oraz korekcją pomieszczenia, zapewniając spójne brzmienie bez względu na akustyczne wyzwania otoczenia.
To zintegrowane podejście eliminuje konieczność stosowania zewnętrznych komponentów, upraszczając konfigurację, a jednocześnie zachowując jakość na poziomie audiofilskim. Użytkownicy mogą podłączyć głośniki bezpośrednio do swojej sieci za pomocą kabla Ethernet, by strumieniowo odtwarzać muzykę z popularnych platform, takich jak Spotify czy Roon. System obsługuje wejścia cyfrowe AES/EBU oraz zbalansowane połączenia analogowe poprzez porty XLR.
Z bliska
Dbałość o detale daje się zauważyć już w momencie rozpakowywania głośnika. Kompaktowy, lecz solidny, mierzy 485 × 270 × 380 mm (wys. × szer. × gł.) i waży 26 kg. Jego minimalistyczna estetyka łączy nowoczesność z dyskrecją – obudowa wykonana jest ze sklejki brzozowej, a boczne panele z litego dębu dodają całości elegancji. Przednia przegroda, uformowana z tworzywa ABS, ma łagodnie zaokrąglone krawędzie, co – jak podaje producent – pomaga minimalizować niepożądane dyfrakcje.
Kolumnę wyposażono w 25-milimetrową kopułkę wysokotonową z aluminium i magnezu, osadzoną w falowodzie zapewniającym równomierną dyspersję, a także 200-milimetrowy aluminiowy przetwornik średniotonowy z promieniowaniem kardioidalnym. Uzupełniają je dwa 200-milimetrowe aluminiowe głośniki niskotonowe o stożkowej konstrukcji, umieszczone z tyłu obudowy. Częstotliwości podziału zwrotnicy wynoszą 100 Hz i 1250 Hz, a ich realizację powierzono cyfrowym filtrom, zaprojektowanym tak, by zapewnić spójność fazową w całym zakresie pasma. Kardioidalna konstrukcja sekcji basowej kieruje energię dźwięku do przodu, eliminując jednocześnie odbicia od tylnej ściany, co pozwala na umieszczenie głośników blisko niej bez negatywnego wpływu na jakość brzmienia.
Dutch & Dutch oferuje zaawansowane możliwości adaptacji dźwięku do warunków akustycznych pomieszczenia dzięki aplikacji Ascend oraz oprogramowaniu Room EQ Wizard (REW). Użytkownicy mają pełną kontrolę nad konfiguracją głośników – Ascend, dostępny jako aplikacja internetowa oraz w wersjach na iOS i Androida, umożliwia dostosowanie parametrów granicznych w zależności od odległości głośników od ścian, a także personalizację profilu brzmieniowego, wybór wejść, zmianę trybu fazowego oraz aktualizację oprogramowania układowego. Intuicyjny interfejs sprawia, że precyzyjne dostrojenie dźwięku do akustyki pomieszczenia nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej.
Oprogramowanie REW może współpracować z wbudowanym procesorem DSP głośnika, aby jeszcze bardziej zoptymalizować akustykę pomieszczenia. Analizuje ono charakterystykę akustyczną wnętrza na podstawie pomiarów wykonanych przez użytkownika przy użyciu skalibrowanego mikrofonu, umieszczonego wokół głównej pozycji odsłuchowej. Na tej podstawie system automatycznie dostosowuje ustawienia korektora parametrycznego, aby niwelować wpływ trybów pomieszczenia. Pozwala to ograniczyć anomalie w zakresie niskich częstotliwości, wynikające z fal stojących i odbić dźwięku. Użytkownicy mogą dokonać tych korekt samodzielnie za pomocą standardowego interfejsu REW lub skorzystać z profesjonalnej konfiguracji oferowanej przez Dutch & Dutch w ramach zdalnego uruchomienia systemu.
Producent deklaruje, że pasmo przenoszenia głośnika pozostaje niemal idealnie płaskie w zakresie od 35 Hz do 20 kHz, a urządzenie jest w stanie osiągnąć ciągły poziom ciśnienia akustycznego na poziomie 106 dB od 35 Hz wzwyż. Dedykowane, malowane proszkowo stojaki są dostępne w eleganckim, czarnym wykończeniu. Aby ocenić możliwości tego modelu, strumieniowałem dźwięk w wysokiej rozdzielczości z Qobuz przez Roon, bezpośrednio do portu Ethernet.
Odsłuch
Głośnik ten imponuje swoją neutralnością, dostarczając dźwięk starannie zbalansowany, a przy tym pozbawiony wrażenia klinicznej sterylności. Każdy muzyczny detal jest reprodukowany z niezwykłą czystością, co sprawia, że słuchanie różnorodnych gatunków muzycznych staje się prawdziwą przyjemnością. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z delikatnym utworem akustycznym, czy dynamicznym miksem elektronicznym, 8c oferuje wyjątkowo autentyczne i angażujące doświadczenie słuchowe.
Kardioidalna konstrukcja basów nie tylko zapewnia zwarty i potężny dół, ale także gwarantuje, że niskie częstotliwości pozostają kontrolowane nawet przy ustawieniu blisko tylnej ściany. W utworze „Queen Mary” Francine Thirteen, którego eteryczna produkcja opiera się na warstwowych wokalach i intensywnym, głębokim basie, głośnik wyróżniał się zdolnością do ujawniania wokalnych tekstur, które słabsze systemy mogłyby zatrzeć. Poczucie głębi było wyjątkowe – głosy zdawały się wyłaniać z pustki z imponującą precyzją. Dźwięk samplowanej perkusji dodatkowo uwydatnił umiejętność głośnika do kreowania szerokiej, a jednocześnie dokładnie zdefiniowanej sceny dźwiękowej.
Better Joy Orbisona to niezawodny sprawdzian zdolności każdego głośnika do radzenia sobie ze skomplikowaną produkcją elektroniczną. Wokal, celowo oszczędny i poddany jedynie minimalnemu przetwarzaniu, zachował swoją emocjonalną autentyczność, nie ginąc w syntetycznej aranżacji. Rytmiczne kliknięcia i trzaski, rozsiane po całym utworze, zostały oddane z wyjątkową wyrazistością i szczegółowością. Pulsująca linia basu brzmiała z autorytetem, nie przytłaczając jednak średnich i wysokich tonów. Imponowała także szybkość, z jaką dźwięki basowe pojawiały się i gasły, a 8c zachowały pełną kontrolę nawet w najbardziej złożonych przejściach.
Monitory studyjne często bywają jednostronne – potrafią znakomicie odwzorować elektronikę, ale mogą brzmieć mniej przekonująco przy tradycyjnie nagranej muzyce rockowej. Nie dotyczy to jednak 8c, które zawsze pozostają swobodne i nie męczą słuchacza – czego doskonałym przykładem był Flyin (Like a Fast Train) Kurta Vile’a. Choć to nieskomplikowany, swobodny popowy utwór, okazał się niezwykle wciągający. W porównaniu z Kii Three w konfiguracji z modułem BXT, Dutch & Dutch zabrzmiały pełniej w basie, mniej anemicznie i gładszymi wysokimi tonami. Dodatkowo, scena dźwiękowa okazała się bardziej rozległa.
Głośnik ten zachowuje nienaganną równowagę w całym spektrum częstotliwości, co pokazał utwór On We March Trenta Reznora i Atticusa Rossa. Utwór ten buduje napięcie poprzez głęboką warstwę instrumentarium, a powtarzający się motyw fortepianu został dostarczony z wyraźnym atakiem i naturalnym wybrzmieniem, a także dużą głębią i atmosferą. Gdy wprowadzono dodatkowe warstwy perkusji syntezatorowej, smyczków i sampli, bas 8c pozostał potężny, ale kontrolowany i nigdy nie pogorszył klarowności średniego pasma. Każdy element miksu zajmował swoje precyzyjne miejsce na scenie dźwiękowej.
Dutch & Dutch oferuje opcjonalną licencję u-BACCH, która odblokowuje przełomową technologię dźwięku przestrzennego opracowaną przez BACCH Labs. Mówi się, że poprawia ona odtwarzanie stereo poprzez redukcję przesłuchów międzyusznych - zjawiska, w którym dźwięk przeznaczony dla jednego ucha dociera do drugiego i zakłóca sygnały przestrzenne. Zintegrowana bezpośrednio z aplikacją Ascend, wymaga minimalnego wysiłku konfiguracyjnego, ponieważ wystarczy wprowadzić kąty rozmieszczenia głośników względem pozycji odsłuchowej i można zaczynać.
Gdy system był aktywny, odsłuch Exogenesis Nanosphere okazał się rewelacyjnym doświadczeniem – realistyczne odwzorowanie przestrzeni zyskało niezwykłą głębię. Atmosferyczne pady wykraczały daleko poza fizyczne granice głośnika, kreując rozległy pejzaż dźwiękowy, który całkowicie mnie otaczał. Poszczególne elementy brzmieniowe były precyzyjnie rozmieszczone zarówno w głąb sceny, jak i w jej bocznych rejonach, momentami sprawiając wrażenie, jakby dźwięk dochodził wręcz zza mojej głowy. Bas zachował swoją zwartość i kontrolę, a średnie oraz wysokie tony zyskały dodatkową definicję, pozwalając wcześniej ukrytym niuansom w tej złożonej aranżacji wybrzmieć z naturalną swobodą.
Nawet w trybie standardowym zdolności obrazowania tego głośnika robią ogromne wrażenie. Instrumenty i wokale są precyzyjnie umiejscowione w obszernej, trójwymiarowej scenie dźwiękowej. Dzięki zaawansowanym funkcjom DSP model 8c bez trudu adaptuje się do każdego pomieszczenia, gwarantując spójną jakość brzmienia niezależnie od lokalizacji. Możliwość precyzyjnego dostosowania parametrów sprawia, że właściciele mogą osiągnąć optymalny dźwięk bez konieczności stosowania zaawansowanej adaptacji akustycznej. Opcjonalna licencja u-BACCH odblokowuje niezwykłe możliwości przestrzennej reprodukcji dźwięku, zapewniając niezrównane poczucie zanurzenia. Ta funkcja szczególnie mnie zaciekawiła, ponieważ dążę do jak najbardziej realistycznej reprodukcji muzyki.
Werdykt
Głośniki Dutch & Dutch 8c zrobiły ostatnio ogromne wrażenie w świecie audio high-end i trudno się temu dziwić. Ten aktywny głośnik podstawkowy z obsługą DSP pokazuje, jakie możliwości drzemią w kompaktowym, nowoczesnym urządzeniu. Posiadając pasmo przenoszenia równe jak linijka, ogromną scenę dźwiękową, potężny bas i relaksacyjne wrażenia odsłuchowe, nie tylko spełnia oczekiwania, ale zdecydowanie je przewyższa. Ten doskonały, aktywny głośnik typu „wszystko w jednym” z pewnością zasługuje na uwagę.


