MSB TECHNOLOGY


Audio Art
Best Performance
Of The Year
2012

 

Signature DAC V

MSB Diamond DAC IV

MSB Diamond DAC IV

DAC V stanowi serce systemu prostego, ale o niezwykle wysokiej jakości działania. Został on zaprojektowany aby funkcjonować zarówno w roli przetwornika DAC, jak i przedwzmacniacza. Wyposażony w wiele cyfrowych wejść i zapewniając możliwość wykorzystania dwóch wejść analogowych oraz zintegrowaną, analogową kontrolę głośności, DAC V jest w stanie konkurować z najlepszymi przedwzmacniaczami. Będziecie mogli podłączyć Wasz gramofon poprzez wejście analogowe, a pozostałe źródła cyfrowe, przez resztę wejść, bezpośrednio do DAC’a i zrezygnować z opcji przedwzmacniacza, bez straty jakości dźwięku. Wyjście analogowe, to purystyczny projekt tłumika krokowego, kontrolującego poziom głośności (jeśli opcja Kontroli Głośności zostanie zainstalowana).

Urządzenia serii DAC V otrzymały nowoczesny wygląd. Zaokrąglone linie obudowy są gładkie i eleganckie. Całe chassis powstaje w macierzystych zakładach MSB, w Kalifornii. Klasyczny wygląd starszego DAC IV miał nieco bardziej "techniczny" charakrter, korespodujący z technologią umieszczoną wewnątrz i jest cały czas dostępny na specjalne zamówienie. Zarówno starszy, jak i nowszy model, wyposażono w zintegrowane ożebrowanie chłodzące, aby utrzymać temperaturę komponentów na stałym poziomie i w konstrukcji obu urządzeń, wykorzystano rozwiązanie w postaci zewnętrznej podstawy zasilającej. Przetworniki wyposażono w znakomite, firmowe podstawki wytłumiające, jak również w nowy, przejrzysty panel czołowy, zapewniający cały wachlarz programowalnych funkcji. Wszystkie przetworniki DAC V, są oferowane w standardowym matowym kolorze czarnym i białym, jak również w wielu innych kolorach dostępnych na zamówienie.

"To niesamowicie dokładny odtwarzacz, który ukazuje ogromne różnice pomiędzy nagraniami, jak żadne inne źródło cyfrowe, które wcześniej słyszałem."
"Bardzo podobał mi się sposób prezentacji, dzięki któremu można było śledzić poszczególne instrumenty w całości nagrania."

Jason Kennedy, HiFi+ Magazine

"Bez wątpienia, zestaw MSB Platinum Signature DAC 4/Data CD 4 /Signature Power Base, jest najlepszym systemem cyfrowym, jaki w życiu słyszałem. Dlaczego?...instrumenty dęte brzmiały lekko i czarująco, bez żadnej szorstkości, z pewnym luzem – jak artysta grający na ulicy, brzmiały tak prawdziwie…słyszałem barwę prawdziwego drewna fortepianu, tekstura była tak realistyczna, że wystarczyło wyciągnąć rękę i dotknąć klawiszy…’okrągły’ dźwięk drewnianych instrumentów dętych w szczególności różnił się od ‘płaskiego’ dźwięku, jaki normalnie słyszę".
Tao Zhonghao, Audio Art

Transport MSB Technology Platinum Data CD IV, oraz przetwornik Signature DAC IV brzmiały tak dobrze, jak może najlepiej zagrać sprzęt cyfrowy. Bezpośrednia dynamika była lepsza, niż z mojego przedwzmacniacza Parasound JC-2, wpiętego w system.
Kiedy słuchałem plików muzycznych 176.4-kHz/24-bit, z płyty DVD-ROM Reference Recordings HRx Sampler 2011, dźwięk był iście zdumiewający. MSB umożliwiło mi usłyszenie większej ilości dźwięków o niskich poziomach (ciszej nagranych), z moich płyt CD. Pogłos, zarówno ten naturalny, jak i dodany w miksie, był widoczny na nowo w nagraniach, które słyszałem przecież setki razy. Ten pogłos zawsze tam był, ale żaden cyfrowy system odtwarzania, jaki miałem w domu, nie mógł poszczycić się rozdzielczością, która mogła go odpowiednio ukazać. Mając okazję pracować przy sporej ilości sesji nagraniowych Chesky Records, włączywszy dziesiątki tych, które były realizowane w kościele St. Peter's Episcopal Church, w Nowym Jorku, mogę z całą pewnością stwierdzić, że transport i DAC MSB, wskrzesiły więcej ducha tej 173-letniej budowli, niż słyszałem wcześniej w dźwięku wszystkich płyt CD, SACD, czy DVD-A.

Steve Guttenberg, Tone Audio


Przetwornik DAC

Przetworniki DAC MSB Signature, są zaprojektowane pod kątem odtwarzania muzyki w najwyższych możliwych rozdzielczościach. Przetworniki cyfrowo-analogowe w nich wykorzystane, potrafią działać z większą dokładnością i przetwarzają niskopoziomowy sygnał z bardzo niskimi zniekształceniami. Dzięki rozwojowi projektu, przy wykorzystaniu ściślejszej tolerancji montażu oraz komponentów wprowadzających mniejsze ilości szumów, MSB było w stanie stworzyć bardzo precyzyjny przetwornik Signature DAC, który jeszcze dokładniej reprodukuje dźwięk.

Przetworniki Signature DAC, wykorzystują wysoko precyzyjne rezystory, które są selekcjonowane i specjalnie dopasowywane. Rezystory te, w połączeniu z unikalnym projektem, pozwalają przetwarzać sygnał z większą dokładnością i z mniejszym poziomem zniekształceń oraz szumów.


Dźwięk

Signature DAC V zapewnia zupełnie nowy poziom wrażeń odsłuchowych. Zredukowane szumy i zniekształcenia pozwalają dynamice wytworzyć więcej miejsca na prezentację muzyki. Wysokie rejestry stają się znacznie bardziej otwarte, a skuteczność basów zapewnia większą muzykalność i rozdzielczość. Ciężko będzie właścicielom Signature DAC IV uwierzyć, że ich sprzęt może stać się jeszcze lepszy, ale niestety jest to prawda. Od zawsze wiadomo, że „diabeł tkwi w szczegółach”, tak więc dźwięk talerza, który bez względu na to, jak wiele instrumentów muzycznych mu towarzyszy, będzie doskonale słyszalny aż do momentu, kiedy jego brzmienie wygaśnie, a przy tym będzie idealnie stabilny w ramach prezentowanej sceny dźwiękowej. Przetworniki DAC, które nie mogą poszczycić się takim poziomem rozdzielczości przy reprodukcji sygnałów o niskim natężeniu, będą zastępowały dźwięk talerza (lub innego cichego dźwięku) zniekształceniem, które szybko zacznie brzmieć jak biały szum w naszym zakresie słyszalności.


Pomiary

MSB Diamond DAC IV

Na wykresie obok zademonstrowano wartość procentową THD (Całkowitych Zniekształceń Harmonicznych), w stosunku do poziomu głośności zarejestrowanego sygnału. Na wykresie umieszczono trzy przetworniki DAC: Signature DAC z drabinką rezystorową, Burr-Brown PCM 1738 (wysokiej jakości DAC o architekturze Delta-Sigma) oraz inny drabinkowy DAC Burr-Brown – PCM 1704. Przetworniki DAC Delta-Sigma, bardzo dobrze wyglądają pod względem specyfikacji, jednak nie brzmią w rzeczywistości tak dobrze, jak przetworniki oparte o drabinkę dyskretną. Przyjrzyjmy się poziomej linii 0.1% THD, na wykresie. Linia ta wyznacza maksymalną ilość zniekształceń w sygnale, która jeszcze nie jest słyszalna. Jeśli podążymy w dół śladem czerwonych linii, z punktu w którym każdy z przetworników DAC przecina linię 0.1% THD, będziemy mogli odczytać poziom sygnału, przy którym każdy z tych przetworników będzie odtwarzał dźwięk ze słyszalnym poziomem zniekształceń. Przy odtworzeniu sygnału o częstotliwości 1 kHz, z poziomem -48 dB poniżej 0 dB (gdzie 0 dB jest najgłośniejszym referencyjnym poziomem na płycie CD), sygnał wyjściowy przetwornika DAC PCM 1704, wykazuje słyszalne zniekształcenia na poziomie 0.1%. Przy wartości -57 dB, przetwornik PCM 1738, również wykazuje zniekształcenia 0.1%. Signature DAC MSB osiąga poziom 0.1% THD, przy wartości ponad 78 dB poniżej 0 dB, przy takim samym sygnale, czyli jest o ponad 20 dB cichszy od konkurencji! Co to wszystko oznacza? W skrócie, oznacza to więcej muzyki. Przy przetworniku DAC MSB Signature, sygnały o niższym poziomie wciąż będą miały większą rozdzielczość, niż w przypadku każdego innego przetwornika DAC dostępnego obecnie na rynku. To bardzo ważna informacja, gdyż w nagranej muzyce występuje olbrzymia ilość sygnałów o niskim poziomie i kiedy inne przetworniki DAC zaczną zniekształcać zapisane dźwięki, Signature Platinum DAC zachowa integralność sygnału, bez wprowadzania niepożądanych zniekształceń.


Filtr Cyfrowy

MSB Diamond DAC IV

Diamond DAC V, korzysta z wyspecjalizowanej wersji firmowego 32-krotnego filtra cyfrowego. Został on stworzony zgodnie z firmowymi standardami i według określonej specyfikacji - tak, aby wydobyć jak najwięcej z przetworników Diamond DAC.

Działanie nowego filtra cyfrowego idzie o krok dalej niż wersja Signature, którą opisał jeden z naszych dealerów:

Kiedy mój klient użył określenia „niezaśmiecony” dźwięk, myślę że opisywał pewne pospolite zjawisko, które ludzie zauważają i o którym się dyskutuje. Mówi się „muzyka wypływa z czarnego tła” albo „panuje cisza pomiędzy dźwiękami”. Według mnie te powszechne cyfrowe naleciałości (w zakresie wokalu i wyższych składowych harmonicznych) wpływają na ludzką percepcję jako obecność pewnego „kontinuum”, czy „rozmycia” obecnego w muzyce, które nie jest naturalne. Gdy brakuje cyfrowej szorstkości, wtedy pojawia się więcej odrębnych dźwięków i wyraźniejsza cisza pomiędzy nimi. Opisuje się również to zjawisko jako dźwięk organiczny, naturalny, etc. Myślę, że jest to jak przekroczenie pewnej granicy, która czyni prezentację wiarygodną, a muzyka zaczyna oddawać emocje, które artysta starał się przekazać. Zaczyna się zauważać takie rzeczy, jak naturalny dźwięk płynący z sąsiedniego pokoju. Inne wyznaczniki w tej samej kategorii, to: Myślę o sprzęcie, czy koncentruję się na wciągającej muzyce? Słucham piosenek z tej, czy tamtej płyty, czy może słucham większych fragmentów, a może płyt CD w całości? Czy może słucham zbyt długo, kiedy powinienem zająć się czymś innym?

Diamond DAC V, jest dostarczany z całą gamą cyfrowych filtrów, aby można było je ocenić i jak najlepiej dopasować do systemu. Aktualizacje dostępnej gamy filtrów będą dostępne wraz z upływem czasu.

Cyfrowy filtr MSB jest konstrukcją pojedynczą, o 32-bitowej charakterystyce wejściowej, 80-bitowej mocy obliczeniowej, 32-krotnemu oversamplingowi i 36-bitowych współczynnikach.



MSB Diamond DAC IV



Zegar/Kontrola Jitter

MSB Diamond DAC IV

Urządzenia kontroli jitter (jak również wejścia w większości przetworników DAC) tradycyjnie czyszczą lub wykorzystują pętlę synchronizacji fazy sygnału wejściowego, z którego korzysta zegar DAC, w celu zmniejszenia zniekształceń jitter zegara przetwornika. Signature DAC nie dokonuje takiej operacji. W zasadzie zegar sygnału wejściowego przestaje mieć znaczenie. Całe taktowanie sygnału jest generowane przez zegar Femto 140. Ten zegar, o wyjątkowo niskim poziomie jitter i szybkości 140 femtosekund, wyznacza nowe standardy przemysłowe. Jako że zegar wejściowy nie ma już wpływu na zegar DAC, do podtrzymania synchronizacji danych wykorzystywany jest inteligentny, półsekundowy bufor.

Zegar Femto 140 jest zamontowany w dedykowanym gnieździe zegara i może zostać zastąpiony przez zegar Galaxy Femtosecond o zdumiewająco niskim poziomie jitter. Zegar ten jest obecnie urządzeniem o najniższym poziomie jitter na świecie, wynoszącym poniżej 77 femtosekund. Można go zainstalować w każdej chwili, bez dodatkowych ustawień.


Synchronizacja Źródła

Zostało zaznaczone bardzo wyraźnie, że znaczne polepszenie jakości dźwięku może być osiągnięte, jeśli urządzenie źródłowe pozostaje odłączone od wewnętrznego zegara DAC. Interfejs PRO I2S synchronizuje transporty poprzez wysyłanie zegara o super niskim jitter, generowanego wewnątrz urządzenia DAC, do urządzeń zewnętrznych. Niektóre z serwerów innych firm także wspierają interfejs PRO I2S i pozostają zsynchronizowane. Inne serwery są wyposażone w wejście zegara i adapter zegara MSB może zostać podłączony albo do wyjścia PRO I2S, albo do wyjścia sieciowego MSB starszego typu. Wyjście BNC jest wyjściem LVDS 512x master clock, które może być wykorzystane do utrzymywania synchronizacji serwera. To wspaniałe udogodnienie i zostało już zatwierdzone przez Aurender.


Odtwarzanie w Systemie DSD

DAC V akceptuje sygnał DSD na wszystkich swoich wejściach cyfrowych, a nie tylko na wejściu USB, jak większość przetworników DAC. Można odtwarzać pliki typu .DXD, .DFF i .DFS oraz 64x DSD i 128x DSD. Proszę zauważyć, że wymagane jest połączenie USB 192 kHz do odtwarzania plików 64x DSD oraz USB 384 kHz do odtwarzania plików 128x DSD. Teraz można się domyślić dlaczego MSB od lat stosuje wejścia typu 384 kHz. Wyjątkowa szybkość i rozdzielczość urządzeń DAC MSB zapewnia doświadczenia związane z odsłuchem DSD niedostępne w żadnych innych urządzeniach na świecie. Musicie posłuchać, żeby uwierzyć.


Opcjonalny Tłumik

Firmowa filozofia w podejściu do przedwzmacniaczy jest oparta na założeniu, że od momentu, kiedy zostaje wytworzony dźwięk analogowy, każda kolejna transformacja pogarsza jego jakość. Z tego powodu zastosowano w Signature DAC V tłumik pasywny oraz pojedynczy OpAmp, aby uzyskać najprostszą i najkrótszą ścieżkę sygnałową, z możliwie jak najmniejszą stratą prawdziwej muzyki. Poziom głośności jest kontrolowany w krokach co 1dB od +9 do -69dB. Kroki o wartości ½ lub ¼ mogą zostać wybrane jako opcja menu. Kontrola wzmocnienia jest całkowicie pominięta przy poziomie 0dB.

Sekcja tłumika została również zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić dopasowanie naturalnie wysokiego poziomu wyjściowego Signature DAC, do dowolnego zewnętrznego przedwzmacniacza. Okazało się to niezwykle użyteczne dla wielu klientów, którzy są zadowoleni z posiadanych przedwzmacniaczy i użytkują je od lat. Pozwala to na prawidłowe współdziałanie obu urządzeń.



Podstawa Zasilająca

DAC V jest dostarczany wraz z zewnętrznym, liniowym źródłem zasilania. To znakomite źródło zasilania wyposażono oddzielne transformatory toroidalne, dla każdego dostarczanego napięcia.

Podstawa Signature Power Base zapewnia zasilanie analogowe dodatnie i ujemne, a także zasilanie cyfrowe, aby napędzić wszystkie procesory cyfrowe. Zawiera również całkowicie odrębny wyjątkowo czysty, cyfrowy tor zasilania, o podwojonej mocy w stosunku do podstawowego modelu Power Base, dla czułych obwodów zegara cyfrowego w modułach przetwornika DAC, a także dla wrażliwych obwodów połączeniowych, które stanowią interfejs do świata analogowego. Każdy z torów zasilania Signature jest dokładnie regulowany i filtrowany wewnątrz obudowy, więc żadne zakłócenia nie są przekazywane do chassis przetwornika DAC.

Podstawa Signature Power Base zawiera również cyfrowe zasilanie dla transportu. Podstawa może być ulepszona na dwa sposoby: można dodać tylko cyfrowe źródło zasilania o wyższej mocy, aby usprawnić działanie transportu MSB lub przeprowadzić upgrade do wersji Diamond DAC V Power Base, aby poprawić działanie przetwornika DAC.

Zdecydowanie zaleca się wykorzystanie modułu izolacyjnego, MSB Isolation Base, z każdym przetwornikiem DAC V. Isolation Base stanowi ochronę wrażliwych obwodów DAC'a oraz połączenia DAC/Wzmacniacz przed zakłóceniami zewnętrznymi. Moduł Isolation Base widoczny jest na zdjęciu po prawej stronie.





Specyfikacja Signature DAC V:
Wejścia:

Wszystkie wejścia 384 kHz, DSD 64x i 128x na wszystkich wejściach, pliki .DFS, .DFF i .DXF odtwarzane natywnie. Wejścia Coaxial (RCA i BNC), Toslink, Balanced AES/EBU, MSB PRO I2S (32 bity) oraz Zbalansowane wejscie analogowe (<600 omów)

Wyjścia RCA: 3.6V RMS (10V pp)
Wyjścia zbalansowane: 7.5V RMS (20V pp)
Impedancja wyjściowa: 50 omów przy 0 dB

Kontrola głośności:

Tłumik z krokiem co 1dB, podział w krokach 1/2 lub 1/4 dB do wyboru (od +9 do -69 dB)
Częstotliwość próbkowania: 1.5 MHz do 3 MHz 64x i 128x DSD
Filtr Cyfrowy: MSB Technology
Współczynnik narastania sygnalu wyjściowego: >1000 V/Mikrosekundę
Czas narastania: <90 Nanosekund
Dynamika: 136 dB A, Ważona
Poziom szumów: <-145 dB
Zniekształcenia THD+N: .002
Separacja kanałów: >130 dB
Sterowanie: Pilot aluminiowy, Wygaszanie wyświetlacza, Odwrócenie fazy, Upsampling 384 kHz, Kontrola głośności, Głośność maksymalna, Bit-Perfect test dla wyboru filtra, Wybór wejścia
Aktualizacja: Kontrola głośności Signature, wejście USB2 192k, wejście USB2 384k, wejście USB2 Quad Rate DSD, wejście Audio Renderer, dodatkowe wejścia S/PDIF, Pro I2S lub opcja MSB Network Input, zegar Galaxy Femtosecond
Podstawa zasilająca: Signature, Diamond, Isolation Base

na górę
© 2003-2014 FAST Łódź. Wszystkie użyte znaki towarowe są zastrzeżone i należą do ich prawnych właścicieli.
powrót na stronę główną na górę
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)