VANDERSTEEN

Hi-Fi i Muzyka 04/2012

Vandersteen 2Ce Signature II

Malarz

Hi-Fi i Muzyka 4/2012 - Maciej Stryjecki pdf (830 KB)


Richard Vandersteen realizuje swoj koncepcj budowy kolumn od 1977 roku. Oryginalna konstrukcja pozosta豉 od tamtego czasu bez wi瘯szych zmian. Katalog jest w御ki i skonstruowany tak, 瞠 z wyborem modelu nikt nie powinien mie problemu. O ile oczywi軼ie odpowiada mu estetyka ameryka雟kiej firmy.

Od ponad 30 lat Vandersteeny wygl康aj tak samo. To szerokie, przyci篹kie prostok徠y, obr鏂one do s逝chacza szersz 軼iank. S stosunkowo p造tkie, wi璚 w pierwszej chwili mo積a pomy郵e, 瞠 to promienniki dipolowe.

MSB Analogue DAC

Budowa

Kiedy przyjrzymy im si z bliska, dostrze瞠my ich niezwyk這嗆. S to a簑rowe konstrukcje oparte na dw鏂h deskach (na dole i na g鏎ze), pomi璠zy kt鏎ymi, na rogach, biegn rury utrzymuj帷e ca這嗆. Na nich z kolei rozpi皻o czarn maskownic, kryj帷 intryguj帷 piramid, u這穎n z trzech skrzynek o r騜nej obj皻o軼i.

Ka盥a z nich jest komor akustyczn dla konwencjonalnych g這郾ik闚 dynamicznych. Najwi瘯sza to co w rodzaju subwoofera. Zastosowano tutaj co w rodzaju dopalacza. G堯wny g這郾ik basowy o 鈔ednicy 20 cm ma polimerow membran, wentylowan cewk z aluminium i magnes o masie 1,2 kg. Jego zakres pracy to 35-600 Hz. Wspomniane turbo to kolejny, jeszcze wi瘯szy g這郾ik (25 cm, membrana z d逝gich w堯kien), okre郵any jako Active Acoustic Coupler. Wspomaga on prac g堯wnego przetwornika, ale w specyficzny spos鏏: zamiast dublowa, rozszerza pasmo do do逝. Odtwarzane cz瘰totliwo軼i zawieraj si w bardzo w御kim przedziale 26-35 Hz. To oryginalne rozwi您anie. Wiele os鏏 stwierdzi, 瞠 tak niskie sygna造 pojawiaj si w muzyce rzadko i 10-calowa membrana nie b璠zie mia豉 wiele do roboty. Z drugiej strony, chyba nie taka mia豉 by jej rola. Odbiera ona basowcowi krytyczny zakres, dzi瘯i czemu mo瞠 on swobodnie zaj望 si wy窺zymi cz瘰totliwo軼iami. Dzi瘯i temu najni窺ze pomruki nie b璠 zabiera energii cewkom „g堯wnego” bohatera, a s逝chacz zyska na dynamice i przejrzysto軼i. Zmniejsza si ryzyko zniekszta販e i mo瞠my si cieszy lepsz kontrol basu. Producent podkre郵a innowacj w materia豉ch informacyjnych, obiecuj帷 znaczn popraw pot璕i, energii i rozci庵ni璚ia niskich ton闚. To ma sens, bo starsze 2 Ce basem akurat nie zachwyca造 i cz窷 u篡tkownik闚 mog豉 odczuwa ich niedosyt.

MSB Analogue DAC
MSB Analogue DAC

Mniejszy woofer zamontowano w g鏎nej cz窷ci najwi瘯szej skrzyni. Promieniuje on do przodu. „Dopalacz” odwrotnie – znajduje si na dole, a jego membran skierowano do ty逝. Wymusza to odsuni璚ie kolumn od tylnej 軼iany co najmniej o metr. Wprawdzie nie us造szymy dudnienia, ale je瞠li mamy zyska na swobodzie i czytelno軼i do逝, warto spe軟i ten warunek.

Mniejszy modu, postawiony na basowym, obs逝guje 鈔ednic. Pracuje w nim g這郾ik z polimerow membran o 鈔ednicy 11,5 cm, pono tak瞠 poddany modyfikacjom. Podobnie jak woofer ma odlewany metalowy kosz, a cewk ch這dzi ferrofluid.

W najmniejszej skrzynce pracuje calowa kopu趾a z metalu. Wszystkie pud豉 s obficie wyt逝mione i wykonane z grubych p造t MDF po to, aby zminimalizowa rezonanse.

U這瞠nie modu堯w ma odzwierciedlenie w naturalnej charakterystyce rozchodzenia si fal d德i瘯owych. Te o wy窺zej cz瘰totliwo軼i biegn szybciej. Aby wyr闚na czas dotarcia do uszu odbiorcy, czo豉 skrzynek (i g這郾iki) s coraz dalej (w kolejno軼i: bas, 鈔ednica, g鏎a). Efekt pot璕uje tak瞠 odchylenie przednich 軼ianek pod niewielkim k徠em do g鏎y. Dzi瘯i temu zapewne starano si poprawi tak瞠 wra瞠nie przestrzenno軼i.

Specyficzna modu這wa architektura ma na celu jeszcze jedno. Je瞠li producent wykorzystuje jedno pud這 – szeroko嗆 deski g這郾ikowej warunkuje 鈔ednica przetwornika basowego. Mo積a go zamontowa na boku albo nawet w podstawie, ale nie wszyscy potwierdzaj teori, 瞠 niskie cz瘰totliwo軼i rozchodz si bezkierunkowo. A je郵i nawet, to trzeba wzi望 pod uwag, 瞠 woofer pracuje do 600 Hz, a to ju 鈔ednica pe軟 g瑿 (w sensie muzycznym). Tymczasem na szerokich frontach fale si za豉muj, co inni producenci staraj si zniwelowa zaokr庵lonymi kraw璠ziami albo nawet 軼iankami. U Vandersteena ten problem prawie nie wyst瘼uje, bo skrzynki maj r騜ne rozmiary, a ich czo豉 s niewiele szersze od membran.

Kolumny opieraj si na stalowych k徠ownikach, zespawanych w kszta販ie litery T. Ta specyficzna podstawa (dodatkowo wkr璚amy w ni trzy kolce stabilizuj帷e skrzynie na mi瘯kim pod這簑) jest wyceniona osobno. Nie wiem po co, bo bez niej usi這wanie ustawienia g這郾ik闚 na pod這dze mija si z celem. Nie zauwa篡貫m te w pude趾u 瘸dnej ich alternatywy, cho熲y w postaci gumowych, podklejanych stopek. Podstawy i szpikulce maj jeszcze jedn zalet: wp造waj na brzmienie, a 軼islej m闚i望 na rysunek basu. Sprawiaj, 瞠 d德i瘯i maj ostrzejsze kontury, oczyszczaj prze這m niskich ton闚 i 鈔ednicy z nosowej nalecia這軼i. W zwi您ku z tym tworzenie w cenniku kolejnej pozycji oraz z逝dzenia, 瞠 dostajemy co ekstra (cho nie za darmo) to zawracanie g這wy i silenie si na oryginalno嗆.

Zwrotnica jest uk豉dem pierwszego rz璠u. Przy jej projektowaniu starano si jak najlepiej odda integralno嗆 fazy i nie ogranicza si造 transjent闚. Wa積e by這 tak瞠 zachowanie p豉skiej charakterystyki pasma przenoszenia. Wydaje si to oczywiste, ale efekt nie zawsze podoba si wszystkim. Prawdziwie neutralny d德i瘯 to propozycja dla os逝chanych meloman闚.

Vandersteen 2 Ce Signature II to powiew tradycji; mo積a powiedzie: „vintage” z bie膨cej produkcji. Jednak trudno te konstrukcje nazwa nienowoczesnymi. Zawieraj tyle ciekawych rozwi您a, 瞠 ci篹ko znale潭 u konkurencji zbli穎n filozofi. Je瞠li chcecie mie oryginalny, stylowy i nietuzinkowy sprz皻, to w豉郾ie go znale幢i軼ie. W dodatku poparty renom producenta i klas wykonania typow dla high-endowych legend.

Wszystko by這by pi瘯nie, gdyby nie gniazda. Z jednej strony, mamy obok nich atrakcj: regulacj nat篹enia wysokich i niskich ton闚. To dobra wiadomo嗆 dla os鏏, kt鏎e nie maj tej opcji we wzmacniaczu. Tym bardziej, 瞠 ustalanie proporcji mi璠zy g這郾ikami jest bardziej „fizjologiczne” ni ingerencja korektora w pasmo. Z drugiej strony – mamy zaciski.

Kiedy mam pod陰czy Vandersteeny, cisn mi si na usta najbardziej niecenzuralne niecenzuralne s這wa, jakie znam, a nawet te, o kt鏎ych istnieniu nie mia貫m poj璚ia. Rozumiem, 瞠 ponad 30 lat temu dociskanie 鈔ubokr皻em cieniutkich kabelk闚 od lampki rowerowej by這 norm. Chocia… daleko bardziej komfortowe terminale stosowa Tonsil w Altusach; mo積a podpatrzy. W dodatku 豉two o zwarcie ko鎍闚ek i wys豉nie wzmacniacza do piek豉. O jakimkolwiek komforcie i zastosowaniu przyzwoitej konfekcji nie ma mowy (tak, wiem, s specjalne w御kie wide趾i. S te specjalne oleje, kt鏎e dodawa這 si do benzyny lanej do Trabanta, specjalne onuce do walonek i r闚nie specjalne utensylia do cerowania gaci).

MSB Analogue DAC

Bi-wiring stanowi zapowied kolejnej pracy Heraklesa. Oczywi軼ie, nikt nie zada sobie trudu do陰czenia firmowych zworek. By mo瞠 dlatego, 瞠 klient闚 na ich widok ogarn掖by pusty 鄉iech. Podsumowuj帷, gniazda s gorzej ni tragiczne i konstruktorom radz, aby przy kolejnej wersji zast徙ili je czymkolwiek. T逝maczenia, 瞠 taka jest tradycja albo 瞠 obecne z陰cza maj przewag nad bananami i wide趾ami, odbior jako robienie ze mnie idioty. Podobnie, jak z klient闚 瘸rty sobie stroi monsieur Fadel „nowymi, udoskonalonymi” wtykami. To si po prostu nie nadaje do u篡tku. Naprawd, szkoda psu 鈍ietny produkt takim „kwiatem”.


Konfiguracja

2 Ce pracowa造 w te軼ie ze wzmacniaczami McIntosh MA7000 i Mark Levinson No. 326S/No. 531H oraz 廝鏚豉mi: Gamut CD 3 i Mark Levinson No. 512. Oba systemy sprawdzi造 si 鈍ietnie, ale nie zrobi造 tym te specjalnej 豉ski g這郾ikom, zw豉szcza je瞠li spojrzymy na ich ceny. Tak zwani „normalni u篡tkownicy” b璠 poszukiwa ta雟zych rozwi您a.

Najwi璚ej uwagi trzeba po鈍i璚i wzmacniaczowi. Wprawdzie przebieg impedancji kolumn jest wyr闚nany i przyjazny (nominalnie 7 om闚, minimalnie 4 omy), ale ju skuteczno嗆 zapowiada apetyt na waty. 86 dB to w przypadku monitor闚 BBC 瘸dne ograniczenie, ale tutaj nie豉two nap璠zi cztery membrany, w tym dwie poka幡e. Nale篡 poszukiwa pieca o mocy uczciwych 100 W i wi璚ej. Podawanie g鏎nej warto軼i to umowna sprawa, bo wszystko zale篡 tylko od rozs康ku posiadacza. Mo積a spr鏏owa ze s豉bsz integr, ale w闚czas nale篡 si przygotowa, 瞠 kolumny nie zaprezentuj w pe軟i swojego potencja逝.

MSB Analogue DAC

Wra瞠nia Ods逝chowe

Active Acoustic Coupler dzia豉. R騜nica pomi璠zy starszym i aktualnym modelem nie nale篡 do kosmetycznych. Starszy model te mia „dopalacz”, ale tutaj dokonano g喚bokiej ingerencji w zwrotnic, zmieniaj帷ej proporcje pracy obu g這郾ik闚. Na czym dok豉dnie polega upgrade, nie wiem. Producent nie chcia odpowiedzie na to pytanie, by mo瞠 to tajemnica. Kiedy rozpakowywali鄉y kolumny i m璚zyli鄉y si z ich pod陰czeniem, na chwil pr鏏nie je odpali貫m, 瞠by sprawdzi, czy kable kontaktuj (co wcale nie jest oczywiste). Trwa這 to kilka sekund, ale wystarczy這 do stwierdzenia, 瞠 „co dobrego wydarzy這 si w basie”. Czy瘺y go przyby這? Sta si bardziej obecny?

Pospiesznie wrzucane na talerz p造ty CD dowiod造, 瞠 tak w豉郾ie si sta這. Zwi瘯szenie obj皻o軼i, pot璕i i rozci庵ni璚ia zakresu jest wyczuwalne, chocia zachowano charakterystyk poprzednika. W muzyce akustycznej nadal nie mo瞠my oczekiwa, 瞠 kontrabas uro郾ie do rozmiar闚 Pa豉cu Kultury. Jest raczej delikatny, cho na pewno bardziej obecny ni w starszej wersji. Podstawa harmoniczna o篡wa w muzyce z du膨 zawarto軼i elektroniki. Bas z klawisza albo dobrze zrealizowany elektryczny bas to jest to, co Vandersteeny lubi najbardziej. S逝chaj帷 rockowych i popowych nagra, mo積a dosta wypiek闚 na twarzy, zw豉szcza w momencie, gdy do akcji w陰cza si 25-cm membrana. Pami皻am moje przygody z japo雟kim wydaniem „Clutching At Straws” Marillion na starych 2 Ce. Tam basu mi raczej nie brakowa這, ale teraz s造cha wyra幡y post瘼. Owszem, energia i g喚bia to krok do przodu, ale moim zdaniem nie w tym rzecz.

Najwi瘯szy post瘼 dokonuje si w czysto軼i i kontroli. Niskie tony nadal zdradzaj lekko misiowaty charakter i wybrzmienia lubi si przeci庵a, ale mamy ju do czynienia z w miar precyzyjnym rysunkiem. Na pewno znajd si w tej cenie kolumny z mocniejszym i bardziej precyzyjnym do貫m, ale Signature II prezentuj w tym zakresie wyr闚nany dobry poziom. Jedno jest pewne: basu nikomu nie powinno brakowa.

Nie to jest jednak najwa積iejsze, bo nabywcy Vandersteena skupi si raczej na charakterze brzmienia. Jest ciep造, kremowy, a kolumny jak ognia unikaj wyostrze. Je瞠li lubicie mocne, m瘰kie granie i koncertowy czad, to propozycja nie dla was. Ameryka雟kie skrzynie skierowano do os鏏 poszukuj帷ych w muzyce spokoju, zadumy i ukrytych w tle smaczk闚. Mimo delikatnej i aksamitnej g鏎y (nadrz璠na zasada Vandersteena – nie przeszkadza i nie ha豉sowa) odnalezienie ich nie sprawi trudno軼i. G堯wnie dzi瘯i bardzo dobrej przejrzysto軼i i realistycznemu oddaniu wra瞠 przestrzennych. W wi瘯szo軼i nagra najwi璚ej si dzieje w 鈔ednicy pasma, a ten zakres jest tutaj uprzywilejowany. Zw豉szcza jego g鏎na cz窷. Dzi瘯i temu s造cha szczeg馧y artykulacji i inne atrakcje, niekoniecznie muzyczne, jak s造nne skrzypienie krzese czy nabieranie oddechu przez 酥iewak闚. Kolumny pokazuj je bez nie鄉ia這軼i, zachowuj帷 mi瘯ko嗆 i zwiewno嗆. Czysty relaks…

G這郾ik 鈔edniotonowy te zyska dodatkowe punkty. Ju poprzednie 2 Ce pokazywa造 zjawiskow detaliczno嗆 i precyzj. Je瞠li por闚namy oba wcielenia, nie zauwa篡my dalszego oczyszczenia i rozmno瞠nia drobnicy; to ten sam sort. Pytanie b璠zie wi璚 brzmia這: nie „ile”, tylko „jak”. Wypada odpowiedzie: z wi瘯sz finezj, palet barw i oddechem. To tak, jakby鄉y patrzyli przez przejrzyst wod na dno odleg貫 o kilkana軼ie metr闚. Tyle 瞠 ta jest lepsza w smaku.

S這wo „smak” w og鏊e pasuje do opisu jak ula, bo d德i瘯u nowych Vandersteen闚 nie nale篡 rozbiera na czynniki pierwsze. Trzeba go smakowa jak aromatyczny tyto fajkowy, kt鏎y w dodatku nie szczypie w j瞛yk. Anglicy taki bukiet okre郵aj jako „smuuuf”. Jest w nim co w rodzaju elektrostatycznej sp鎩no軼i. A ju na pewno elektrostatyczna przestrze. Niewykluczone, 瞠 Richard jest fanem promiennik闚, tylko… zrobi je po swojemu.

MSB Analogue DAC

Natomiast przechwa趾i o perfekcyjnej neutralno軼i pozwalam sobie mi璠zy bajki w這篡. Jak zwykle, ka盥y producent zapewnia, 瞠 jego kolumny/wzmacniacz/ CD (niepotrzebne skre郵i) jest bezlitosnym narz璠ziem, jak „przezroczysty” studyjny przedwzmacniacz. W 99 % przypadk闚 ma to tyle wsp鏊nego z faktycznym stanem rzeczy, co opowie嗆 o rozdawaniu samochod闚 na Placu Czerwonym (nie na Placu Czerwonym, ale na Newskim Prospekcie, nie samochody, tylko rowery i nie rozdaj, tylko kradn). Bo ka盥y producent hi-fi stara si znale潭 swoj estetyk, szko喚 brzmienia rozpoznawaln jak logo Coca-Coli. To z kolei wi捫e si z ingerencj w pasmo. Gdyby wszystkie drogie graty gra造 neutralnie, to wszystkie brzmia造by tak samo. W闚czas wzmacniacze kupowaliby鄉y, kieruj帷 si wy陰cznie moc, a kolumny – pasmem przenoszenia i dynamik. Vandersteen ma sw鎩 kolor i le篡 on zdecydowanie w ciep貫j cz窷ci t璚zy.


Konkluzja

Za ten kolor b璠ziecie Vandersteena kocha albo nienawidzi. To nie s kolumny dla wszystkich ani do wszystkiego. Jednak, jak m闚i stare przys這wie, je瞠li co jest do wszystkiego, to jest do niczego. Je瞠li s dla Was, to macie z g這wy dalsze poszukiwania, bo trudno znale潭 co podobnego. Pozostanie wtedy d逝gie 篡cie z ujmuj帷ym kultur i barw d德i瘯iem. O ile nie trafi Was szlag przy pod陰czaniu kabelk闚.

na g鏎
© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)