AUDIO RESEARCH


Stereophile Product
Of the Year
2013


Stereophile Recommended Components 2013
Class A

 

Odtwarzacz CD/przetwornik REF CD9

Audio Research REF DAC

Odtwarzacz Reference CD8 zadebiutował w listopadzie 2008. Od tego czasu zdobył wielką popularność na rynku oraz uznanie recenzentów, czego efektem są zdobyte przez niego nagrody. Doskonała jakość dźwięku oferowana przez ten odtwarzacz pozwoliła utrzymać jego sprzedaż na znakomitym poziomie, nawet w obliczu stałego rozwoju nowych technologii cyfrowego odtwarzania muzyki. Przecież – co jest prawdą – wielu melomanów nadal posiada kolekcje płyt CD, z których nie zamierza rezygnować.

Po czterech latach przyszła jednak pora, żeby zastąpić REF CD8 nowym modelem. Ludzie nadal chcą słuchać muzyki z płyt CD, ale chcą również dodać do swoich systemów muzycznych nowe źródła sygnału – na przykład komputer. Dlatego prezentujemy REF CD9 CD-DAC. Konstrukcja ta łączy najlepsze elementy obu światów: doskonały odtwarzacz płyt CD z przetwornikiem cyfrowo-analogowym wysokiej rozdzielczości i niesłychanej wręcz muzykalności.

REF CD9 wyposażono w cztery wejścia cyfrowe: asynchroniczne wejście USB 2.0HS oraz AES/EBU, RCA i Toslink. Wszystkie wejścia przyjmują sygnał 24bity/192kHz. Jak można się było spodziewać, w REF CD9 zastosowano transport płyt Philips PRO2R. To nadal najlepszy dostępny transport płyt CD na rynku pozwalający na otrzymanie dźwięku niezrównanej jakości.

W oparciu o doświadczenia zebrane przez Audio Research podczas rozwoju REF DAC oraz DSPre, w REF CD zastosowano układ czterech 24-bitowych przetworników, pracujących w trybie mono oraz dwa niezależne zegary: jeden dla częstotliwości próbkowania 44,1/88,2/176,4kHz i drugi dla częstotliwości 48/96/192kHz. Wybór częstotliwości jest możliwy dla wszystkich wejść i pozwala na odsłuch z wartościami natywnymi lub z zastosowaniem upsamplingu, także dla płyt CD i - po raz pierwszy – dla wejścia USB. Dodatkowo zastosowano tu filtr cyfrowy, którego charakterystykę można zmieniać: wg wyboru użytkownika może on mieć stromy lub płaski przebieg wygaszania. Pomiary laboratoryjne pokazują, że pasmo przenoszenia REFCD9 jest cztery razy szersze niż dla CD8, a zniekształcenia sięgają jednej dziesiątej poziomu zniekształceń poprzednika, przy znacznie wyższym zakresie dynamiki. Niższy jest również poziom szumów.

Tak jak w REF 5SE, REF PH2SE i REF DAC, w analogowej części urządzenia zastosowano lampy. Znajdują się tu cztery podwójne triody 6H30. W układzie stabilizacji zasilacza zastosowano lampy 6550WE oraz 6H30. Magia trwa nadal.

Po lewej stronie przedniego panelu znalazł się wyświetlacz (można go wygasić), podobny do wyświetlaczy poprzednich odtwarzaczy ARC. Po prawej stronie znajdują się trzy pionowe rzędy diod LED wskazujące odpowiednio: częstotliwość próbkowania (od dołu do góry: 44,1-48-88,2-96-176,4-192), aktywne źródło sygnału (od góry do dołu: CD-RCA-USB-AES-TOS) oraz, w trzecim rzędzie, wybrany filtr, włączenie upsamplingu i status zasilania (od góry do dołu: FAST-SLOW-UPSAMPLE-POWER). Poniżej wyświetlaczy LED znajduje się siedem metalowych przycisków: Power, Previous, Play, Next, Pause, Stop i Input. Standardowe wykończenie, to srebrny front ze srebrnymi uchwytami. Jak u poprzednika, obudowa i jej górna ścianka są czarne. Również rozmiary nowego odtwarzacza są identyczne z rozmiarami starszego modelu. Oprócz wejść cyfrowych na tylnej ściance znajdują się wyjścia cyfrowe (AES/EBU i BNC) oraz wyjścia analogowe RCA i XLR, a także gniazdo zasilania 15A IEC. Wraz z urządzeniem dostarczany jest nowy, metalowy pilot zdalnego sterowania.

Aby móc korzystać z komputera jako źródła sygnału dla wejścia USB 2.0HS przetwornika, konieczne jest zainstalowanie na komputerze PC/MAC sterowników, podobnie jak w Reference DAC oraz DAC8.

Pod względem jakości dźwięku, REF CD9 stanowi nową klasę. Łączy on bowiem magiczną muzykalność lamp z przejrzystością i naturalnością na najwyższym poziomie. REF CD9 jest „szybszy”: transjenty narastają z większa szybkością, dźwięk ma lepszą dynamikę – od basu po wysokie tony, dużo większa jest rozdzielczość drobnych detali. Rytm i timing są lepsze niż kiedykolwiek wcześniej. Trzeba to usłyszeć osobiście.


Dane techniczne:
Pasmo przenoszenia:

+0-3 dB, 3 Hz do 96 kHz przy znamionowym napięciu wyjściowym.

0.15 dB, 20 Hz do 20kHz (wyjście zbalansowane, obciążenie 200 komów) przy próbkowaniu 192 kHz

Zniekształcenia: THD+N Mniej niż.003% przy 2V na wyjściu RMS BAL.
Odstęp sygnał/szum:: 110dB
Zakres dynamiki (AES17): 110dB
Zniekształcenia intermodulacyjne (SMPTE): .002%
Wzmocnienie: 14 dB zbalansowane, 7.0 dB SE.
Impedancja wejściowa: Cyfrowe: 75 omów BNC, RCA, 110 omów AES/EBU, OPT 660nm TOSLink fiber 44.1 do 96kHz.
Impedancja wyjściowa: 600 omów zbalansowane, 300 omów SE Main (2), obciążenie minimalne 20K omów i maksymalna pojemność 2000pF.
Polaryzacja wyjścia: Nieodwracalna.
Maksymalny poziom wyjściowy: Przy 0.0 dB na wejściu, 5V RMS przy obciążeniu zbalansowanym 200 komów
Wartości próbkowania: 24 bity @ 44.1kHz do 192kHz, SPDIF, AES/EBU i USB 2.0 HS
Upsampling: Możliwość wyboru upsamplingu lub trybu natywnego; CD, RCA, AES/EBU, TOS - upsampling do 176.4 lub 192 kHz. USB - upsampling do 88.2 lub 96 kHz.
Główny oscylator: 22.579mHz ±20Hz dla 44.1, 88.2 & 176.4kHz. 24.576mHz ±20Hz dla 48, 96 & 192kHz sample rates.
Zniekształcenia jitter:
<10ps
Wyjścia cyfrowe: XLR zbalansowane AES/EBU 110 omów 4V P-P, BNC koaksjalne SPDIF 75 omów 0.7V P-P
Przyciski sterujące: Power, Previous, Stop, Pause, Play, Next, Input
Format sygnału (płyta): Częstotliwość próbkowania: 44.1kHz.
Kwantyzacja: 16bit na kanał, liniowa.
Kanałowa przepływność bitowa: 4.3218Mb/sec.
Modulacja kanałowa: EFM (modulacja 8 -14)
Korekcja błędów: CIRC (cross interleave Reed Solomon Code).
Mechanizm napędowy: Philips CD PRO 2, ładowany od góry.
Drżenie i Kołysanie: Niemierzalne (stabilizacja kwarcowa). Płyty: akceptuje dyski o średnicach 12cm (5") i 8cm (3")..
Głowica optyczna: Typ: 3-wiązkowy LDGU (Laser Diode & Grating Unit), z holograficzną dyfrakcją strumienia świetlnego. Laser: GaAIAs półprzewodnikowy, długość fali 780nm, 0.5mW maksymalna moc wyjściowa. Serwomechanizm: cyfrowo kontrolowany niskoinercyjny serwomotor pozycjonowania liniowego.
Redukcja jittera: Wysokostabilne stabilizowane kwarcowo retaktowanie dla wszystkich wyjść.
Wyświetlacz: Sześciocyfrowy fluorescencyjny, z filtrem optycznym; Diody LED: CD, AES, USB, RCA, TOS, Fast, Slow, Upsample, Power, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
Lampy: (4)-6H30 podwójne triody, plus (1)-6550C i (1)-6H30 w zasilaczu.
Funkcje sterujące na nadajniku podczerwieni:

0-9 klawisze bezpośredniego dostępu
SCAN odtwarzanie pierwszych 10 sekund każdego utworu
PAUSE program
REP powtarzanie ścieżki/płyty
STOP program
PLAY płyty
SHUF odtwarzanie losowe
przeszukiwanie, REV
przeszukiwanie, FWD
STBY wł/tryb uśpienia
PROG wprowadzanie wybranych utworów do zaprogramowanej listy
TIME upłynął, do końca ścieżki; do końca płyty
A/B powtórzenie fragmentu
poprzednia ścieżka
następna ścieżka
FILTER wybór charakterystyki filtru cyfrowego
INPUT wybór wejścia cyfrowego
UPSAMPLE/NATIVE wybór czestotliwosci upasmplingu lub tryb natywny
DSP DN Zwiększenie intensywności świecenia
DSP UP Zmniejszenie intensywności świecenia

Pobór mocy: 105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50/60Hz) 120 W maksymalnie. W trybie czuwania 1 W maksymalnie.
Wymiary: 19" (48 cm) W x 5.25" (13.4 cm) H x 15.375"(39 cm) D. Uchwyty wystają 1.5" (3.8 cm) poza panel przedni.
Waga: 33.0 lbs. (15 kg) Netto; 43 lbs. (19.5 kg) Z opakowaniem.

 
 
Reference CD9  64 999 zł     cena zawiera KGO: 2,45 zł
na górę
REFERENCE CD9 High Fidelity 10/2013

HiFi Advice 04/2013

Dźwięk tego urządzenia jest gęsty, ciepły, z akcentem przesuniętym w kierunku niskiej średnicy. CD9 traktuje sygnał cyfrowy w szczególny sposób, eliminując z niego to, co się zwykle z „cyfrą” kojarzy: brudy na górze pasma, chropowatość, nerwowość. Z testowanym odtwarzaczem to ostatnie może wywołać co najwyżej koniec płyty i konieczność jej zmiany – bo przecież jest tyle starej, znanej już muzyki do wysłuchania, tyle nowych płyt do odpakowania… To bardziej przyjaciel niż narzędzie – z całym dobrodziejstwem inwentarza.

Wojciech Pacuła


cała recenzja »

Audio Research REF CD 9 / DAC

HiFi Advice 04/2013

(...) Jeśli pasjonujecie się cyfrowym streamingiem (to ostatni trend w technice high-end audio), jeśli nie czujecie potrzeby podłączenia kolejnego urządzenia do waszego systemu (innymi słowy, jeśli nie chcecie zewnętrznego DAC’a USB) i jeśli macie mnóstwo płyt CD (a nie chcielibyście ich zamieniać w jakąś cyfrową chmurę), to być może Reference CD jest właśnie dla Was. To doskonała maszyna do odtwarzania płyt CD i ścieżek audio, skopiowanych w wysokiej rozdzielczości – znakomite źródło muzyki, na dzień dzisiejszy i na nadchodzące jutro.

Fred Kaplan


cała recenzja »

REF CD9 Hi-Fi i Muzyka 10/2013

HiFi i Muzyka 01/2013

Oddanie złożoności i bogactwa muzyki przychodzi dziewiątce z łatwością, a impulsy o różnym natężeniu są czytelnie zniuansowane. Nie brakuje dźwięczności, a w spiętrzeniach – selektywności ani mocy. Nawet jeżeli dźwięk nie będzie przepotężny, to proporcje pomiędzy szmerem na pograniczu ciszy a bardzo mocnym impulsem zostaną zachowane. Nie ma tu miejsca na nudę ani domyślanie się emocji, które drzemią w interpretacji. Audio Research lubi, kiedy dużo się dzieje i kiedy repertuar jest zróżnicowany. Skomplikowane aranże to dla niego plac zabaw.

Jacek Kłos


cała recenzja »

© 2003-2014 FAST Łódź. Wszystkie użyte znaki towarowe są zastrzeżone i należą do ich prawnych właścicieli.
powrót na stronę główną na górę
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)