WILSON AUDIO

HISTORIA WILSONA

Kiedy i teraz

Pewnie s康zicie, 瞠 rodzicie Davida Wilsona odznaczali si g喚bokim umi這waniem muzyki, kt鏎 to pasj przekazali Davidowi. To niezupe軟ie tak. Ojciec Wilsona, by uczciwym, ci篹ko pracuj帷ym cz這wiekiem, kt鏎y dba o swoj rodzin. Nie posiada fortuny, kt鏎 m鏬豚y przeznacza na to co kocha. On zapewnia byt.

David Wilson rozpocz掖 swoj pasj 篡ciow w wieku 13 lat, w trakcie 安i徠 Bo瞠go Narodzenia, kiedy to le瘸 w 堯磬u i pr鏏owa zasn望. Sen jednak nie nadchodzi, poniewa kol璠nicy w s御iedztwie 酥iewali wci捫 w tym samym miejscu. Sfrustrowany tym faktem, podszed do ona. Okaza這 si, 瞠 nie by這 瘸dnych kol璠nik闚, to tylko s御iad ustawi na ganku g這郾ik Klipsha i puszcza kol璠y.

To wydarzenie tak bardzo zaintrygowa這 Dave’a, 瞠 zwr鏂i si do swojego kolegi, Dona Alleya, m這dego audiofila, aby dowiedzie si wi璚ej. Od tego momentu, droga do audio by豉 ju bardzo kr鏒ka. Jak wiele m這dych os鏏 w tym czasie, pierwszym do鈍iadczeniem Dave’a by wzmacniacz Heathkit, kt鏎y zmontowa w豉snor璚znie. By tak podekscytowany ulotk reklamow, 瞠 ruszy jak na z豉manie karku i zbudowa wzmacniacz, zaspokajaj帷 swoj pasj, nie zwa瘸j帷 na to co podpowiada zdrowy rozs康ek. Sta, patrz帷 dumny na swoje uko鎍zone dzie這 i prze陰czy wy陰cznik zasilania. W ci庵u sekund pomieszczenie wype軟i這 si gryz帷ym dymem.

Chocia Dave by wtedy jeszcze bardzo m這dy, to nauczy si tego dnia bardzo wiele. Mo積a to obecnie zauwa篡 we wszystkim co robi. Doceni wag naukowego podej軼ia do tematu: dok豉dnego procesu wykonywania w danym momencie tylko jednej czynno軼i i zapisywania rezultat闚. Dzi, gdy David wykonuje ods逝chy zmian w konstrukcji g這郾ik闚, dokumentuje ka盥y krok i zapisuje wyniki. Gdy testuje kable g這郾ikowe robi dok豉dnie tak samo. Zapytajcie go jak dobiera zaciski g這郾ikowe do oryginalnych zestaw闚 g這郾ikowych WATT a wyci庵nie plik dokument闚 z sesji ods逝chowych ka盥ego kompletu zacisk闚.

Po do鈍iadczeniach ze wzmacniaczem Heathkit, Dave dzia豉 w spos鏏 bardziej ostro積y lecz wci捫 nie pozbawiony pasji. Studiowa wszystko co tylko m鏬 i co mia這 zwi您ek z audio. Rozpocz掖 budow g這郾ik闚. Wbudowa g這郾ik w 軼ian domostwa Wilson闚, aby sprawdzi w praktyce dzia豉nie g這郾ika o niesko鎍zenie wielkiej odgrodzie akustycznej. To oczywi軼ie spotka這 si z uznaniem s御iad闚. Eksperymentowa r闚nie z rozmaitymi obudowami, u篡 m.in. stosu opon – czy瘺y jego pierwsza konstrukcja modu這wa?

Pasje Davida Wilsona

Muzyka rzeczywi軼ie sta豉 si pasj Davida Wilsona. Zamiast pod捫a za kultur popularn tamtych dni – Elvisem i The Beatles – on rozwin掖 w sobie mi這嗆 do muzyki powa積ej. Zabawne jest ogl康a go jak siedzi wyprostowany na pod這dze, ze skrzy穎wanymi nogami, dyryguj帷 w takt odtwarzanej na g這郾ikach WAMM muzyki. Jego oczy s zamkni皻e, w k帷ikach ust pojawia si dyskretny u鄉iech – to jest prawdziwa pasja.

Na uniwersytecie Brigham Young w Provo w stanie Utah, Dave spotka inn pasj swojego 篡cia – Sheryl Lee Jamison. W tym konkretnym przypadku, pasja i intelekt Dave’a pracowa造 w idealnej harmonii.

Sheryl Lee szuka豉 kogo, kto m鏬豚y przegra muzyk z p造t na ta鄉y, aby mog豉 je wys豉 swojemu ch這pakowi, kt鏎y przebywa w Nowej Zelandii. Kuzyn Sheryl Lee, Ty Jamison opowiedzia jej o swoim koledze z pokoju w akademiku, Davie, kt鏎y bardzo dobrze orientowa si w tematyce audio. Kiedy Dave ujrza j w drzwiach swojego pokoju, jego serce wskoczy這 na wysokie obroty. Kiedy rozmawiali i demonstrowa jej sw鎩 system, kalkulowa ile ma jeszcze czasu, zanim ona „zniknie z jego 篡cia”. Czas potrzebny na przegranie muzyki z p造t na ta鄉y by niewystarczaj帷y. Schyli si za magnetofonem, i gdy nie patrzy豉 wyci庵n掖 przewody po陰czeniowe. Po nocy pe軟ej nagrywania nast徙i szokuj帷y moment, gdy okaza這 si, 瞠 na ta鄉ach nie ma 瘸dnej muzyki! Ca豉 sesja musia豉 wi璚 by powt鏎zona. W 1966 wzi瘭i 郵ub.

Nawet wtedy, gdy Dave po鈍i璚i si badaniom farmaceutycznym, audio zawsze by這 bliskie jego sercu. Spojrzenie na system z 1966 roku ujawnia stan jego obsesji. Gramofon posiadaj帷y zawieszenie w postaci pask闚 z gumy z procy? Wiele lat p騧niej, ta sama idea powr鏂i豉 w jednym z najlepszych gramofon闚 鈍iata, SME Model 30.

Do roku 1974 Dave posiada par g這郾ik闚 Dahlquist DQ-10, kt鏎e zacz掖 modyfikowa (nie przyznaj帷 si do tego). W 1977 roku, Wilsonowie zapocz徠kowali dzia豉lno嗆 wytw鏎ni nagraniowej Wilson Recording, kt鏎ego pierwsz publikacj by koncert organisty Jamesa Welcha.

David Wilson: Projektant G這郾ik闚

W p騧nych latach siedemdziesi徠ych, Dave rozpocz掖 badania zestawami g這郾ikowymi, kt鏎e p騧niej sta造 si modelem flagowym – WAMM. Pracuj帷 w swoim gara簑 oraz pokoju go軼innym, skonstruowa prototyp modu這wego g這郾ika klasy state-of-the-art. W 1981 roku, David i Sheryl Lee zaprezentowali WAMM’y w Garland Audio w p馧nocnej Kalifornii i natychmiast sprzedali dwa komplety, w cenie 28 000 USD ka盥y. W tym samym roku sprzedali 陰cznie pi耩 komplet闚. Do dzisiaj sprzedano ponad 50 komplet闚 WAMM, pomimo bardzo wysokiego przedzia逝 cenowego, kt鏎y obecnie wynosi 225 000 USD.

W miar post瘼u prac zwi您anych z nagrywaniem muzyki (Sheryl Lee, prowadzi豉 biznes), Wilsonowie odkryli 瞠 ich ods逝chowe monitory nie zapewniaj precyzyjnej informacji o nagraniu. Sheryl Lee, realistka… p豉c帷a wszystkie rachunki… zacz窸a naciska Davida aby zbudowa mniejszy, ta雟zy g這郾ik na potrzeby firmy. On rzecz jasna odm闚i. Pasja Wilsona sk豉nia豉 go raczej w stron zewn皻rznych granic sztuki. Jednak kiedy nagrania zacz窸y cierpie z powodu jako軼i zastosowanych monitor闚 w studiu, da si przekona. I tak narodzi si WATT, projekt, kt鏎y na zawsze zmieni rynek g這郾ik闚 high-end.

Zbudowa dwie pary zestaw闚 WATT. Jedn z nich – tzw. „bia貫go kar豉” na potrzeby nagra (zobacz zdj璚ie), drug, 豉dnie wyko鎍zon, do u篡tku domowego. Druga para pojecha豉 na letni wystaw CES w 1986 roku, gdzie pomimo ceny wynosz帷ej 4.500 USD zachwyci豉 publiczno嗆. By造 to narodziny klasyki. Dedykowany do WATT woofer o nazwie Puppy pojawi si w 1988 roku. W ten oto do嗆 nag造 spos鏏 Wilsonowie, stali si jedn z g堯wnych wytw鏎ni sprz皻u klasy high-end. Obudowy od zestaw闚 WATT zacz窸y wkr鏒ce wype軟ia ca造 dom Wilson闚.

W 1991 roku ca豉 rodzina oraz firma Wilson闚 przenios豉 si z powrotem do Provo do Utah, tam gdzie David i Sheryl Lee spotkali si po raz pierwszy i gdzie ich sukces trwa do dzisiaj. Od tego momentu firma rozros豉 si w spos鏏 wyk豉dniczy. Sprzedano dotychczas ponad 8000 zestaw闚 WATT. W 1993 roku wprowadzono na rynek zestawy X-1 Grand SLAMM, konstrukcj wart 65 000 USD, kt鏎a wkroczy豉 na rynek audio szturmem. Wilson sprzeda ich jak dot康 ponad 400 egzemplarzy.

Ka盥y z tych g這郾ik闚 to przyk豉d doskona這軼i. W trakcie okre郵ania parametr闚 ka盥ego z g這郾ik闚, Wilson tworzy produkty bezkompromisowe. S逝chanie g這郾ik闚 Wilsona to jak czytanie partytury. Wiesz dok豉dnie jak dany fragment zosta zagrany i jak zabrzmia ka盥y poszczeg鏊ny instrument. „Odkrywanie” jest w豉軼iwym przymiotnikiem na opisanie tego stanu rzeczy. Ka盥y projekt Wilsona jest dog喚bnie przemy郵any. Ci篹ko jest nawet na moment straci koncentracj, poniewa w ka盥ej chwili jest tak wiele informacji wymagaj帷ej naszej uwagi. Pasja jest sk豉dnikiem r闚nania opisuj帷ym zdolno軼i g這郾ik闚 do oddania dynamicznej skali muzyki. M闚i帷 kr鏒ko, 瘸den g這郾ik nie jest tak dynamiczny jak Wilson.


Wilson Audio

na g鏎
© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)