SYNERGISTIC RESEARCH

HiFi Advice 04/2013


Dr. David zaprasza Synergistic Research w odwiedziny i doznaje szoku!



Positive Feedback 11/2015 - David W. Robinson

Oryginalny tekst recenzji TUTAJ


Lubi niespodzianki.

Lubi je szczeg鏊nie wtedy, kiedy mnie zaskakuj. Wiecie…wtedy, kiedy nie zwracam na nie uwagi.

Tego typu sytuacje nie zdarzaj si jednak zbyt cz瘰to w naszym audiofilskim 鈍iecie. Zazwyczaj w rozs康ny spos鏏 mog przewidzie jako嗆 d德i瘯u produkt闚, kt鏎e b璠 recenzowa. Wi瘯szo嗆 moich recenzji odbywa si dzi瘯i zaproszeniom; generalnie mam okazj us造sze urz康zenia, kt鏎e do mnie dotr, jeszcze zanim zaczn pisa recenzj – mam pewne przewidywania co do tego, jak b璠 si sprawowa, kiedy ju znajd si w moim pomieszczeniu ods逝chowym. Dlatego chodz na imprezy masowe: terenowe badania maj na celu oddzielenie dobrych komponent闚 od z造ch, brzydkich i tych – wybaczcie – zupe軟ie do kitu. W taki spos鏏 jednak r闚nie zmniejszam ilo嗆 sensacyjnych niespodzianek, jakie mog mi si przytrafi.

Wi璚ej pewno軼i; mniej zabawy.

Tak wi璚…Synergistic Research.

W pewnym sensie ten konkretny projekt rozpocz掖 si zupe軟ie zwyczajnie; us造sza貫m kilka intryguj帷ych produkt闚 na Targach RMAF 2014, w pokoju Philipa O’Hanlon’a (jak zwykle zreszt znakomicie brzmi帷ym). System Synergistic Research Atmosphere naprawd mnie zaciekawi, gdy efekty, jakie dzi瘯i niemu uzyskano, wydawa造 mi si oczywiste. Wk豉dka Soundsmith Hyperion MI gra豉 z przetwornikami PHT…r闚nie brzmia這 to przekonywuj帷o. Porozmawiali鄉y wi璚 z Tedem Denneyem, 瞠 za jaki czas wypr鏏ujemy kilka z ich produkt闚 w moim pokoju ods逝chowym.

Zabra這 to jednak znacznie wi璚ej czasu, ni kt鏎ykolwiek z nas by oczekiwa. Mia貫m ju wcze郾iej kilka akcesori闚 Synergistic, na przyk豉d Headphone Optimized Transducer (HOT), s逝膨cy do poprawy d德i瘯u s逝chawek. (Przy okazji, to znakomita rzecz…przyjemnie wp造n窸a na brzmienie moich Audeze LCD-3).

Jednak reszta urz康ze zaprezentowanych na pokazie nie dotar豉 do mnie przed sierpniem. Ted wyja郾i, 瞠 chcia wykona setup wszystkich element闚 osobi軼ie, ale kiedy nadszed odpowiedni czas okaza這 si, 瞠 odbywa piesze wycieczki wysoko w g鏎ach ze swoim synem.

Zamiast niego pojawi si u mnie w domu Peter Hansen, Wiceprezes Synergistic Research, 瞠by zaj望 si instalacj ca貫go zestawu urz康ze poprawiaj帷ych akustyk pokoju ods逝chowego. Przywi霩 ze sob r闚nie nowe przewody Active Ethernet SE, 瞠by鄉y mogli je wypr鏏owa z przetwornikiem DAC Merging Technologies NADAC Quad DSD. Mia這 to r闚nie istotne znaczenie. Po powrocie z Targ闚 THE Show Newport Beach 2015 by貫m zmuszony wymieni sw鎩 kabel ethernetowy Kubala-Sosna Elation! Ethernet na znacznie bardziej pospolity CAT6. Degradacja praktycznie wszystkich element闚 toru d德i瘯owego by豉, delikatnie powiedziawszy, deprymuj帷a.

Ka盥y, kto twierdzi, 瞠 „przewody nie robi r騜nicy” powinien osobi軼ie do鈍iadczy czego takiego. Nie istnieje nic lepszego, ni pos逝cha takiego kablowego audio-gniota, 瞠by u鈍iadomi sobie, jak naprawd powinny gra dobre przewody.


W g陰b Kr鏊iczej Nory…

Peter Hansen to 鈍ietny go嗆: spokojny i 篡wio這wy jednocze郾ie. Kiedy przyjecha, wszystkim, co planowali鄉y, by這 pod陰czenie kilku kluczowych produkt闚 Synergistica w naszym referencyjnym pokoju ods逝chowym. W鈔鏚 urz康ze by造: system Atmosphere, przetworniki HFT, rezonator basowy Black Box, a tak瞠 przewody Active Ethernet SE, gdy by貫m bardzo zdeterminowany, 瞠by odmuli po陰czenie z moim przetwornikiem NADAC.

Nic wi璚ej.

Z takim w豉郾ie za這瞠niem rozpocz瘭i鄉y pierwszy dzie instalacji. Na pocz徠ek przeprowadzili鄉y kr鏒kie ods逝chy w naszym pokoju ze sprz皻em stereo. W陰czy貫m kilka plik闚 DSD przez NADAC i s逝chali鄉y chwil. Chcia貫m, 瞠by Peter zapozna si z naszym pokojem i systemem referencyjnym i zdecydowa w jaki spos鏏 podej嗆 do tematu. Wydawa這 si to zupe軟ie racjonalne rozwi您anie i wszystko sz這 dobrze.

Wtedy Peter zacz掖 si uaktywnia. Podskoczy jak spr篹yna i powiedzia: „No to wypr鏏ujmy przetworniki HFT!”

To jest to, co nazywam prawdziwym dzia豉niem.

Podczas wywo逝j帷ego mi陰 satysfakcj pokazu fachowych umiej皻no軼i Petera, przetworniki HFT r騜nych rodzaj闚 zacz窸y rozprzestrzenia si po pokoju ods逝chowym. Peter s逝cha uwa積ie przez chwil, a nast瘼nie m闚i: „HFT jest potrzebny w tym miejscu!”. Potem siada na chwil, s逝cha jeszcze przez moment i stwierdza: „…a tutaj za這篡my HFT X!” (Ten wnosi wi璚ej powietrza i detaliczno軼i). Sytuacja powt鏎zy豉 si z HFT 2.0 (Ten z kolei dodaje wi璚ej ciep豉 i nasycenia). HFT l康owa造 w przer騜nych miejscach…na 軼ianach, na suficie, drzwiach, na kluczowych elementach zestaw闚 g這郾ikowych.

Powiem tak: Peter naprawd dysponuje szerok wiedz na temat za這瞠 projektowych Teda Denneya III oraz wachlarza produkt闚 Synergistic Research i wp造wu, jaki b璠 one mia造 na dany system audio. Firma opracowa豉 u篡teczne wskaz闚ki u豉twiaj帷e instalacj swoich urz康ze i zamie軼i豉 je w formie instrukcji na stronie internetowej. Zdecydowanie zach璚am tych z naszych czytelnik闚, kt鏎zy s zainteresowani tematem, aby przejrzeli informacje zamieszczone na stronie i dowiedzieli si w jaki spos鏏 mo積a najbardziej efektywnie wykorzysta przetworniki HFT. Kiedy zostan prawid這wo rozmieszczone, te niewielkie urz康zenia s w stanie zdzia豉 cuda.

Z ka盥ym kolejnym, male鎥im przetwornikiem umieszczonym w pokoju ods逝chowym, przestrze d德i瘯owa zacz窸a si wype軟ia, nabiera cia豉 i rozkwita, pojawi豉 si przejrzysto嗆, wi璚ej detali i jeszcze dodatkowo mu郾i璚ie ciep豉. Wygl康a這 to jakby cz窷ci tr鎩wymiarowej d德i瘯owej uk豉danki zosta造 z這穎ne w ca這嗆 tu przede mn, a niedomagania z kt鏎ych istnienia nie do ko鎍a zdawa貫m sobie spraw zosta造 uwypuklone, a nast瘼nie zlikwidowane.

S造sza貫m ju podobny efekt przy innych systemach poprawy akustyki, jakie mia貫m u siebie w domu, jednak nie s康z, 瞠bym kiedykolwiek zauwa篡 tak wielk r騜nic. Nie chodzi o to, 瞠 ka盥y produkt stanowi kompletne rozwi您anie problem闚 w pokoju ods逝chowym; ich efekt raczej si kumulowa, formuj帷 symbioz o niezaprzeczalnym, pozytywnym efekcie ko鎍owym. By貫m nieco oszo這miony i spl徠any…

System Synergistic Research Atmosphere zaj掖 miejsce tu przed moim gramofonem Walker Audio Proscenium Black Diamond Level V, gdzie stan掖 po鈔odku, ale jednocze郾ie nie przeszkadza zbytnio w obs逝dze urz康ze. (W razie czego 豉two mo積a go przesun望, je郵i chcia豚ym dosta si do komponent闚 umieszczonych w szafce).

Kiedy pod陰czyli鄉y ju zasilanie, zainstalowa貫m aplikacj obs逝guj帷 funkcje systemu Atmosphere na moim iPadzie3, kt鏎y bezprzewodowo 陰czy si z punktem dost瘼owym w pomieszczeniu. Nast瘼nie nawi您ali鄉y po陰czenie Bluetooth z Atmosphere. Najpierw pos逝chali鄉y efekt闚, jakie wnosz do systemu podstawowe opcje Atmosphere ("Intimate Acoustic," "Holographic" oraz "Grand Canyon"). Ka盥a z poszczeg鏊nych nazw przywo逝je na my郵 zmiany, jakie mog貫m us造sze. Z pewno軼i wyst徙i造 zmiany w przestrzeni d德i瘯owej, kt鏎e wyra幡ie s造sza貫m – wi瘯sza lub mniejsza przestrzenno嗆, skupienie, wi瘯sza lub mniejsza ilo嗆 detali – zale積ie od wybranej opcji. (Nale篡 zauwa篡, 瞠 ka盥a zmiana opcji wymaga oko這 5 sekund czasu potrzebnego na jej aktywowanie).

Efekt zwi瘯szy si jeszcze po dodaniu modu逝 ATM. W tym momencie pojawi造 si 4 dodatkowe, zaawansowane opcje modyfikowania przestrzeni d德i瘯owej: "In My Listening Room", "Expansive", "Amplified" i "Ethereal”. Przy wyborze ka盥ej z opcji mamy r闚nie mo磧iwo嗆 ustawienia pory dnia…(w r騜nych godzinach wyst瘼uje r騜ne nasilenie wp造wu zak堯ce elektromagnetycznych, zwi您anych z w豉軼iwo軼iami ziemskiej atmosfery i jej interakcji ze S這鎍em; dlatego wielu z Was zapewne zauwa篡這, 瞠 systemy muzyczne cz瘰to brzmi lepiej wieczorem, ni w ci庵u dnia). Mo磧iwe jest r闚nie ustawienie d德i瘯u bardziej zdefiniowanego lub g豉dkiego (definition/smoothness), a tak瞠 ekspansywno軼i pola d德i瘯owego. Ka盥a z opcji menu opatrzona jest kr鏒kim opisem efekt闚, jakich mo瞠my spodziewa si przy jej uruchomieniu – bardzo przydatne. Wszystkie opcje wydawa造 si dzia豉 w naszym pokoju ods逝chowym jak nale篡, wsp馧pracuj帷 ze sprz皻em 鈍iatowej klasy, kt鏎ego d德i瘯 tak doskonale znam.

Kolejnym elementem jaki zainstalowali鄉y, by rezonator basowy Black Box. Jest to nieco tajemnicze…no c騜, czarne pude趾o…o wymiarach 24 x 24 x 20cm (z zainstalowanymi kolcami). W moich r瘯ach sprawia這 wra瞠nie masywnego i powodowa這 dziwne odczucie wibracji, czy rezonansu. Na spodzie wkr璚one s cztery, nieco przera瘸j帷e kolce, kt鏎e umo磧iwiaj przebicie si przez warstw dywanu i stabilne wsparcie urz康zenia na pod這dze. (Uwaga na nogi!)

Black Box stanowi wyraz zupe軟ie innego podej軼ia do kwestii kontroli niskich cz瘰totliwo軼i. Nie wyt逝mia basu wykorzystuj帷 pu豉pki, absorbery, czy inne materia造, ale raczej dzia豉 jak rezonator rozwi您uj帷y problemy zwi您ane z brzmieniem niskich ton闚. Jak Synergistic Research twierdzi na swojej stronie internetowej: „Black Box to rezonator niskich cz瘰totliwo軼i, kt鏎y w elegancki i prosty spos鏏 rozwi捫e problemy zwi您ane z artykulacj basu w wi瘯szo軼i pomieszcze ods逝chowych”. Wygl康a na to, 瞠 urz康zenie usuwa nadmiar basu z pomieszczenia i rozprasza go poprzez zamian na energi ciepln.

Kiedy Black Box zosta zainstalowany, nie mog貫m uwierzy w豉snym uszom! Bas sta si zwarty, a jednocze郾ie bardziej precyzyjny i skupiony. Potwierdzili鄉y to, kiedy Peter usun掖 Black Box z pokoju (O rany! Poprawa basu znikn窸a!) i wni鏀 go z powrotem (Tak!). Nie by這 瘸dnych w徠pliwo軼i w kwestii korzy軼i, jakie Black Box wprowadzi do systemu…ta diabelska machina musia豉 pozosta na swoim miejscu.

W pokoju zawita豉 nast瘼nie centrala uziemiaj帷a Grounding Block. Ten komponent udost瘼nia wsp鏊ny punkt dla uziemienia ca貫go systemu, umo磧iwiaj帷 pod陰czenie poszczeg鏊nych przewod闚 uziemiaj帷ych. Efekt, jaki urz康zenie wywo豉這 na dzia豉nie systemu by這 oczywiste: cienka warstwa szumu, kt鏎ej do tej pory nie zauwa瘸貫m (czy nie zawsze tak w豉郾ie si dzieje?) zosta豉 usuni皻a, co pozwoli這 na dalsze oczyszczenie brzmienia, kt鏎e wcze郾iej uwa瘸貫m za wybitne. Takie w豉郾ie jest sta貫 wyzwanie, z kt鏎ym boryka si sprz皻 audio najwy窺zej jako軼i…dowiadujemy si o obecno軼i „warstw szumu” w tle, dzi瘯i ich usuni璚iu. Jak Joni Mitchell 酥iewa豉 w swoim utworze Big Yellow Taxi – „Nie wiesz co posiadasz, zanim tego nie stracisz”. C騜, tak w豉郾ie dzieje si z szumem bazowym i przejrzysto軼i brzmienia system闚 audio. Grounding Block usun掖 pewn ilo嗆 mgie趾i – co do tego nie mam 瘸dnych w徠pliwo軼i.

Jest wszak瞠 pewien drobny szczeg馧. Nasz gramofon KRONOS Pro SE by ju wcze郾iej wyposa穎ny w sw鎩 w豉sny system uziemienia, co spowodowa這, 瞠 po pod陰czeniu Grounding Block pojawi si przyd德i瘯 p皻li masy. By貫m zmuszony od陰czy KRONOSA od centrali Grounding Block, co natychmiast rozwi您a這 problem. Je郵i macie wi璚 inne rozwi您ania uziemiaj帷e w systemie audio, szczeg鏊nie je郵i dotyczy to gramofonu, powinni軼ie o tym pami皻a. Poza tym Grounding Block okaza si wysokiej jako軼i, kompaktowym i niezwykle u篡tecznym urz康zeniem.

Peter mia ochot wypr鏏owa, jak sprawdz si podstawki MiG 2.0 z przetwornikami HFT w naszym systemie referencyjnym. ζtwiej by這 jednak powiedzie, ni zrobi. W這瞠nie ich na miejsce by這 nieco problematyczne, gdy wykorzystujemy stolik Stillpoints ESS Rack, z podporami zamiast pe軟ych p馧ek i podstawkami Ultra 5 zamontowanymi w odpowiednich miejscach. Nasz przetwornik DAC NADAC MC-8 DSD by ju ulokowany na stoliku, a by這 to urz康zenie kt鏎e najbardziej interesowa這 mnie w kontek軼ie podstawek MiG 2.0. Przetwornik DAC jest jednak masywnym urz康zeniem, a podstawki MiG 2.0 musia造 by rozmieszczone bardzo precyzyjnie, je瞠li chcieli鄉y omin望 zamontowane ju podstawki Ultra 5. Wymaga這 to wsp鏊nej pracy – mojej i Petera – on podtrzymywa DAC, a ja umieszcza貫m MiGi w odpowiednich miejscach. Wreszcie uda這 nam si postawi na nich urz康zenie.

1) Gdy dwie sztuki MiG’闚 umieszczone s pod urz康zeniem „wypuk陰 cz窷ci do g鏎y” a trzecia sztuka „wypuk陰 cz窷ci do do逝”, s造szymy bardziej przestrzenna scen d德i瘯ow.
2) Gdy dwie sztuki MiG’闚 umieszczone s „wypuk陰 cz窷ci do do逝” a trzecia sztuka „wypuk陰 cz窷ci do g鏎y”, mamy do czynienia z bardzo precyzyjnym ogniskowaniem brzmienia instrument闚.

Zorientowanie po這瞠nia podstawek MiG nie jest niestety bez znaczenia.

Wyst瘼uje tutaj r騜nica w kontek軼ie u這瞠nia g鏎a-d馧, poniewa MiGi 2.0 maj umieszczony wewn徠rz przetwornik HFT. Dzia豉nie przetwornik闚 HFT ma charakter kierunkowy, wi璚 „d馧” oznacza skierowanie przetwornika HFT do g鏎y, a „g鏎a” oznacza skierowanie przetwornika do do逝 i odsuni璚ie go od obudowy komponentu. Oznacza to, 瞠 mo瞠my „dostraja” dzia豉nie MiG闚 2.0 poprzez zmian ich po這瞠nia. Efekt, jaki wywo逝j przetworniki HFT, to oczyszczenie i wprowadzenie wi瘯szej zwarto軼i w prezentacji audio i wi捫e si on bezpo鈔ednio z dzia豉niem samych podstawek MiG. Do鈍iadczenia, kt鏎e wynios貫m z dw鏂h dni ods逝ch闚 przy wykorzystaniu MiG闚, potwierdzaj prawid這wo嗆 zamieszczonych powy瞠j diagram闚, a same podstawki wnios造 dodatkow tr鎩wymiarowo嗆 do prezentacji przetwornika NADAC. Dla porz康ku zaznacz, 瞠 umie軼ili鄉y cztery podstawki MiG 2.0 pod przetwornikiem – dwie przednie w pozycji „do do逝”, dwie tylne w pozycji „do g鏎y”. Efekt przestrzenno軼i, jaki wnosi造 do systemu by dla mnie zupe軟ie jasny i ca趾iem realistyczny.

Bardzo realistyczny.

Ostatni (ale niezwykle wa積) cz窷ci uk豉danki by這 pozbycie si naszego starego, przeci皻nego przewodu ethernetowego CAT6, 陰cz帷ego gniazdo umieszczone w biurze z przetwornikiem DAC w pokoju ods逝chowym. By貫m pewien, 瞠 wniesie to istotn popraw jako軼i d德i瘯u, poniewa wiedzia貫m co by w stanie zdzia豉 prototyp kabla ethernetowego Kubala Sosna Elation!, w pokoju ods逝chowym naszego pisma na targach THE Show Newport Beach, w czerwcu 2015.

Tak, jak wspomnia貫m, liczy貫m na pewn popraw brzmienia. Peter przeci庵n掖 przew鏚, w陰czy zasilanie i wpi掖 filtr, kt鏎y za鈍ieci si na niebiesko. Gotowi do startu! Jednak nie by貫m przygotowany na stopie poprawy, jaki wniesie przew鏚 Active Ethernet SE do d德i瘯u odtwarzanego poprzez przetwornik NADAC. Nie by這 po prostu lepiej, by這 „mega” 鈍ietnie! Znikn窸y wszelkie niedostatki detali, wycofany g鏎ny zakres cz瘰totliwo軼i, czy brak przejrzysto軼i, jaki odczuwa貫m przy CAT6. Zamiast tego, otrzyma貫m krystalicznie czyst, przejrzyst, pe軟 detali, przestrzenn muzyk, jakiej nie s造sza貫m od czasu wykorzystania kabli Kubala-Sosna Elation! zesz貫go lata. Pok鎩 ods逝chowy rozb造sn掖 nagraniami we wszystkich dost瘼nych formatach DSD, kt鏎e zacz掖em kolejno odtwarza. U鄉iecha貫m si od ucha do ucha, a Peter musia przyzna, 瞠 by pod ogromnym wra瞠niem d德i瘯u z plik闚 DSD w naszym pokoju ods逝chowym.

Kt騜by zreszt m鏬 nas wini? Znakomita jako嗆 muzyki by豉 niezaprzeczalna – wspi窸a si na ca趾owicie nowy poziom. Nasza biblioteka nagra w formacie Quad DSD po prostu ol郾i豉 mnie i Petera…i ka盥 kolejn osob, kt鏎a od tego czasu nad odwiedzi豉.

Tak naprawd, poprawa jak wni鏀 kabel Active Ethernet SE sprawi豉 r闚nie, 瞠 wszystkie inne zainstalowane przez Petera urz康zenia za鈍ieci造 jeszcze wi瘯szym blaskiem i potwierdzi造, 瞠 ca造 pok鎩 ods逝chowy zosta wyniesiony na wyj徠kowy, nowy poziom. Zbiorowy efekt dzia豉nia rozwi您a Synergistic Research by zdumiewaj帷y i wcale nie twierdz, 瞠 w delikatny spos鏏. Zestaw przewod闚 i udoskonale Synergistica jest wyj徠kowy i zapewnia wyra幡 popraw brzmienia systemu audio. Fakt, 瞠 wci捫 nie wykorzystujemy wszystkich najwa積iejszych produkt闚, jakie znajduj si w ofercie Synergistic Research (nie mamy na przyk豉d najnowszych kabli zasilaj帷ych, ani platform Tranquility Base XL) oznacza tylko tyle, 瞠 jeszcze daleko nam do efektu, jaki b璠ziemy mogli w ko鎍owym etapie uzyska. (A Peter m闚i mi, 瞠 Ted Denney III zaprezentuje kilka nowych produkt闚 na Targach CES 2016! Wow!)

Ale zaczekajcie! Jest co jeszcze!

Wcale jeszcze nie sko鎍zyli鄉y!

Cofaj帷 si do chwili, kiedy wyobra瘸貫m sobie projekt tej recenzji w oparciu o moje wcze郾iejsze do鈍iadczenia z ulepszeniami systemu s康zi貫m, 瞠 wszystko ju mamy za sob. Pok鎩 ze sprz皻em stereo brzmia znakomicie i wszystko dos這wnie promienia這.

Jednak wtedy wydarzy豉 si kolejna, zupe軟ie nieprzewidywalna rzecz.

Rankiem nast瘼nego dnia powiedzia貫m Peterowi, 瞠 chcia豚ym zej嗆 na d馧 i pos逝cha muzyki w naszym referencyjnym pokoju surround. Dopiero co dosta貫m 鈍ietn p造t SACD Rogera Watersa Amused to Death z Acoustic Sounds i chcia貫m, 瞠by pos逝cha jej na systemie 5.1. Okazuje si, 瞠 Peter r闚nie jest wielkim fanem Pink Floyd, wi璚 nie musia貫m go specjalnie pogania 瞠by wzi掖 krzes這 z pokoju i poszed ze mn. Przewidywa貫m, 瞠 zajmie to jedynie par minut.

By貫m w b喚dzie.

Bardzo, ale to bardzo si myli貫m.

Nie min窸y dwie minuty, a na twarzy Petera pojawi si zagadkowy grymas, a on sam zacz掖 rozgl康a si po pokoju. Zaczyna貫m ju rozpoznawa ten specyficzny wyraz twarzy…oznacza on, 瞠 Peter zaraz pop璠zi po swoj torb z akcesoriami Synergistica. Po chwili wsta, poprosi mnie 瞠bym w陰czy pauz, a za moment wr鏂i z zapasowymi przetwornikami HFT, kt鏎e wzi掖 tak na wszelki wypadek. Tak samo jak wczoraj, zacz掖 umieszcza je po dwa lub po cztery na raz, robi帷 kr鏒kie przerwy w celu oceny efektu. Czasem umieszcza przetwornik HFT, czasem HFT-X, a czasem HFT 2.0. G這郾iki, 軼iany, drzwi, nasza plazma Panasonica 65”…wszystko je篡這 si od przetwornik闚 HFT.

W pokoju na dole zacz窸o si dzia to samo, czego wcze郾iej do鈍iadczyli鄉y na g鏎ze. Kawa貫k po kawa趾u, przestrze d德i瘯owa naszego systemu surround zacz窸a si pog喚bia i nabiera wype軟ienia. Wzros豉 koherencja. Poprawi豉 si przejrzysto嗆. P造ta Amused to Death jako do鈍iadczenie ods逝chowe, zacz窸a zmienia sw鎩 charakter. W przyp造wie nag貫j inspiracji Peter pogna na g鏎 i przyni鏀 Black Box. Ustawili鄉y go w rogu pokoju, po鈔odku pomi璠zy g這郾ikami frontowymi Linn Akurate. Bingo! Bas rozkwit, sta si bardziej precyzyjny i obecny – wszystko w jednej chwili. Album Rogera Watersa przechodzi wyra幡ie s造szaln transformacj…z pewno軼i 瘸dna p造ta tak wcze郾iej nie gra豉 na naszym systemie surround.

W tym momencie Peter ju mocno si zaanga穎wa. Do zestawu do陰czy system Atmosphere, wraz z modu貫m ATM. Atmosphere umie軼ili鄉y tu obok rezonatora Black Box, za panelem w rogu pokoju. Po kilku pr鏏ach, Peter ostatecznie postawi modu ATM na obudowie plazmowego Panasonica, gdzie – jak twierdzi – uzyskamy najlepszy rezultat.

Popatrzy貫m na Petera, a on na mnie. Powiedzia貫m do niego: „Nie zamierzam biega z Black Boxem z g鏎y na d馧”. Skin掖 g這w i zadzwoni 瞠by zam闚i kolejny Black Box z magazynu Synergistic Research, 瞠by鄉y mogli ustawi po jednym w ka盥ym pokoju. (Tak, wiedzia貫m 瞠 pakuj si w k這poty).

Peter doko鎍zy prac instaluj帷 central Grounding Block i pod陰czy do niej g堯wne komponenty, znajduj帷e si w szafce ze sprz皻em. Doda r闚nie podstawki MiG 2.0 pod procesor d德i瘯u surround Linn Klimax, dwa wzmacniacze wielokana這we Linn 5125 oraz odtwarzacz Oppo BDP-105. We wszystkich tych przypadkach, wykorzysta trzy podstawki – pojedynczy MiG 2.0 na froncie urz康zenia, skierowany „w d馧” i dwa z ty逝, skierowane „do g鏎y”. (Sp鎩rzcie na diagramy powy瞠j, aby zobaczy, co mam na my郵i). Jedyny wyj徠ek stanowi造 MiGi umieszczone pod serwerem muzycznym Sony HAP-Z1ES. Ten z przodu skierowali鄉y „do g鏎y”, a dwa tylne „do do逝”. (konfiguracja ogniskuj帷a pin-point).

Skumulowany efekt by nie mniej ni zdumiewaj帷y! W zale積o軼i od wybranego profilu Atmosphere, scena d德i瘯owa by豉 „intymna”, „skupiona”, „podrasowana” lub na tyle „szeroko przestrzenna”, na ile pozwala jej nasz, sk康in康, ca趾iem przestronny salon. Po albumie Amused to Death w陰czyli鄉y SACD Pink Floyd, Wish You Were Here. Ciarki przesz造 mi po plecach, kiedy us造sza貫m ilo嗆 detali, znacznie lepsz przestrzenno嗆, ni system Linn’a kiedykolwiek wcze郾iej pokaza ,a tak瞠 w zasadzie nieograniczon przestrze d德i瘯ow, kiedy prze陰czy貫m si na profil „Ethereal”. Przestrze d德i瘯owa i obrazowanie by造 po prostu niebywa貫! Itak dalej, i tak dalej…

Ostatecznym sprawdzianem by豉 chwila, kiedy ja i Lila usiedli鄉y razem w pokoju wieczorem, po wyj軼iu Petera i obejrzeli鄉y kilka odcink闚 naszych ulubionych, brytyjskich seriali (np. Foyle's War, Inspector Morse, Midsomer Murders, czy George Gently), a tak瞠 najlepsze filmy Blu Ray. Lila zasadniczo jest przeciwna jakimkolwiek audiofilskim „gad瞠tom” i o ile uwielbia high-end audio i video, nie przejmuje si zbytnio audio-maniakami, jakich mo積a spotka na tym uroczym lecz dziwacznym 鈍iecie. Je郵i uwa瘸, 瞠 co jest zbytnio rozdmuchane albo nie ma 瘸dnego znaczenia, z pewno軼i nas o tym poinformuje.

W tym przypadku jednak natychmiast zauwa篡豉 r騜nic i zapyta豉: „Jeszcze nigdy nie s造sza豉m 瞠by system brzmia tak dobrze w tym pokoju. Co zrobi貫?”. Pokaza貫m jej nowe urz康zenia Synergistic Research, om闚i貫m w skr鏂ie ustawienia systemu Atmosphere i zapyta貫m, co o tym wszystkim my郵i? „Podoba mi si!”, odpowiedzia豉. Bardzo rzadko zdarza這 mi si ogl康a Lil tak entuzjastycznie nastawion do ulepsze w systemie audio, a tym bardziej je郵i chodzi o nasz system surround.

To wszystko robi wra瞠nie, uwierzcie mi.

Ca趾owicie si zgadzam z Lil. W zasadzie 瘸den element w systemie Linn’a nigdy nie brzmia tak, jak teraz. Znam ten system od wielu lat, znam jego mocne i s豉bsze strony. W tej chwili wszystkie ograniczenia stopnia造 jak 郾ieg w silnym s這鎍u. Zamiast nich pojawi造 si walory jakich przez te wszystkie lata nie uda這 mi si us造sze. W przeci庵u jednego dnia Peter Hansen i urz康zenia Synergistic Research kompletnie zrewolucjonizowa造 pok鎩 ods逝chowy o kt鏎ym nawet nie my郵a貫m, kiedy umawiali鄉y wizyt Petera.

Nazwijcie to szcz窷liwym zbiegiem okoliczno軼i. Nazwijcie to opatrzno軼i. Kiedy my郵 o tym, co mog這 mnie omin望…


Wnioski

Po znacz帷ej transformacji systemu surround w salonie na parterze, Peter i ja dokonali鄉y ostatecznych zmian tak瞠 w pokoju ods逝chowym na pi皻rze. Ka盥e z pomieszcze mia這 swoj odmienn charakterystyk, ale za ka盥ym razem kiedy s逝cha貫m w nich muzyki, opada豉 mi szcz瘯a. W systemie na g鏎ze by這 kilka zupe軟ie nowych urz康ze; na dole system funkcjonowa ju od wielu lat bez zmian. Oba systemy w nadzwyczajny spos鏏 ulepszy造 swoje brzmienie dzi瘯i dodaniu akcesori闚 Synergistic Research, kt鏎e Peter zainstalowa z tak zr璚zno軼i.

Ted Denney III i zesp馧 Synergistic Research przygotowali szerok ofert produkt闚, kt鏎e naprawd fenomenalnie wp造n窸y nie tylko na jeden, ale na dwa pokoje ods逝chowe w Centrali Dowodzenia Positive Feedback! Nikt, kto od tej pory nas odwiedzi, nie pozosta niewzruszony; wszyscy go軼ie wychwalali zastosowane akcesoria zar闚no na dole, jak i na g鏎ze – zar闚no w materii audio, jak i video. Jedynie kto uparty jak osio m鏬豚y udawa, 瞠 nie s造szy jako軼i d德i瘯u, kt鏎 zapewni造 urz康zenia Synergistic Research w naszym domu, w River City.

Wyrazy uznania dla Teda Denneya III i Petera Hansena za znakomit prac!

Powiedzia貫m ju wystarczaj帷o du穎…Synergistic Research mnie kupi! Podejrzewam, 瞠 je瞠li nie wypr鏏owali軼ie jeszcze produkt闚 i ulepsze z oferty Synergistica, to nie znacie rzeczywistych mo磧iwo軼i Waszego systemu audio. Zanim wymienicie sw鎩 superkomputer, g這郾iki, czy 廝鏚這 d德i瘯u, mogliby軼ie wypr鏏owa produkty Synergistic Research. Nie s康z, 瞠by mog造 Was rozczarowa.

Nie powinno dziwi wi璚, 瞠 produkty Synergistic Research, opisane w tej recenzji otrzymuj moj najwy窺z, entuzjastyczn rekomendacj! Te urz康zenia to prawdziwa okazja, amigos!

PS: Powinni軼ie r闚nie wkr鏒ce oczekiwa przyznanych przeze mnie nagr鏚 Brutus Awards 2015 dla produkt闚 Synergistic Research.

na g鏎
© 2003-2014 FAST 鏚. Wszystkie u篡te znaki towarowe s zastrze穎ne i nale膨 do ich prawnych w豉軼icieli.
powr鏒 na stron g堯wn na g鏎
 
PREVIOUS
(left arrow key)
NEXT
(right arrow key)
CLOSE (Esc)